Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Formaldehyd w F-16I z wytwornicy tlenu?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 marca 2008

Już wiadomo, skąd najprawdopodobniej wziął się formaldehyd w kabinach izraelskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16I Soufa. Wstępne ustalenia wskazują na pokładową wytwornicę tlenu (On-Board Oxygen Generating Systems; OBOGS)!

OBOGS dla F-16 produkuje należąca do Cobham Life Support Division spółka Carleton Life Support Systems z Davenport. Carleton dostarcza OBOGS do znakomitej większości wojskowych statków powietrznych USA i wielu innych państw / Zdjęcie: Carleton

Jest to o tyle groźne, iż wdychanie formaldehydu może przy względnie dużej koncentracji doprowadzić do zachorowania na raka. Zagadką pozostaje jednak, jak powstający w procesie spalania paliwa w silnikach odrzutowych formaldehyd przedostaje się do systemu OBOGS.

Niebezpieczne stężenie formaldehydu zostało stwierdzone dotąd w jednym z 75 już dostarczonych F-16I, jednak loty wstrzymano na wszystkich maszynach tej odmiany używanych przez izraelskie lotnictwo.

F-16I Soufa jest dostosowaną do wymagań izraelskich odmianą samolotu F-16C/D Block 52 w konfiguracji bardzo zbliżonej do maszyn dostarczanych Omanowi, Polsce, Grecji czy Chile. Wszystkie te maszyny są wyposażone w urządzenia OBOGS. Jak dowiedział się RAPORT-wto, sprawa jest badana także przez biura programów F-16 w Polsce i Grecji.

Lockheed Martin kategorycznie podkreśla, iż nigdy wcześniej żaden użytkownik F-16 z systemem OBOGS nie sygnalizował podobnych problemów. Okazuje się jednak się, iż występowanie formaldehydu w kabinach F-16I było już wcześniej stwierdzane, choć w mniejszym stężeniu. Wedle oświadczeń izraelskiego lotnictwa, wszystko wskazuje na to, iż wszyscy piloci latający od 2004 na F-16I mogli być poddani negatywnemu oddziaływaniu tej substancji. Jednak zachorowania mogą wystąpić w ciągu 15 lat, przy czym prawdopodobieństwo rozwinięcia się raka wynosi 1:100000.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.