Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosja bez T-62

Wojska lądowe, 03 stycznia 2013

Rosja rozpoczęła wycofywanie ostatnich 900 czołgów T-62, kończąc ich półwieczną służbę. Decyzję podjął w 2011 ówczesny minister obrony Rosji Anatolij Sierdiukow.

Jeden z rosyjskich T-62 w czasie wojny z Gruzją w 2008. Zwraca uwagę prosty pancerz prętowy – pokłosie doświadczeń z walk w Czeczenii. Choć rosyjski przemysł przygotował w ostatnich latach zmodernizowaną wersję czołgu, m.in. doposażając go w pancerz reaktywny, propozycja ta adresowana była wyłącznie do zagranicznych użytkowników wozów tego typu

Wycofywanie czołgów T-62 z eksploatacji ma się rozpocząć jeszcze w bieżącym miesiącu. Wszystkie wozy trafią do podległej ministerstwu obrony Rosji spółki OAO Specremont (Holding Oboronserwis), która jest odpowiedzialna za sprzedaż odzyskanych części zamiennych. Ministerstwo obrony Rosji oczekuje, że uda się dzięki temu sprzedać wiele używanych pakietów serwisowych do wozów eksploatowanych za granicą. Największe zainteresowanie potencjalnych kupców wiąże się z elementami układu napędowego.

Czołgi T-62 są używane przez armie 18 krajów świata. Największymi ich użytkownikami są Syria i Korea Północna. Pierwszy z nich posiada ich ok. 1000 egz., jednak będzie prawdopodobnie wyłączony z grona odbiorców odzyskanych przez OAO Soecremont części, ze względu na nałożone w grudniu 2011 przez UE embargo na sprzęt wojskowy i usługi pokrewne (Mi-25 dla Syrii zatrzymane, 2012-06-19). KRL-D posiada dwa razy więcej T-62, jednak w większości są to wozy produkowane w tym kraju na licencji.

Większe szanse na eksport części zamiennych związane są m.in. z Egiptem (ok. 500 egz.), Kubą (380), Algierią (300), Kazachstanem (280), Mongolią (250) czy Uzbekistanem (170).

Rezygnacja z T-62 wiąże się z planami ograniczenia liczby czołgów podstawowych w jednostkach operacyjnych rosyjskich wojskach lądowych, docelowo do ok. 2000 egz. (10 razy mniej rosyjskich czołgów, 2009-07-03). Mają to być wyłącznie wozy rodziny T-90 (nowe lub zmodernizowane do tego standardu T-72), a w dalszej perspektywie pojazdy nowej generacji. Do rezerwy i szkolnictwa zostaną skierowane znajdujące się w najlepszym stanie wozy uzbrojone w armaty kalibru 125 mm, czyli również T-72 i T-80.

Dalsze utrzymanie przestarzałych konstrukcyjnie i wyeksploatowanych T-62 było nieracjonalne. Tym bardziej, że coraz bardziej palącym problemem stawał się brak odpowiedniej amunicji kalibru 115 mm. Najnowsze pociski zostały bowiem wyprodukowane w 1980, co w praktyce wymuszałoby rezygnację z ich wykorzystania w ciągu kilku najbliższych lat.

T-62 weszły do służby – zgodnie z nazwą – na początku lat 1960. Była to wówczas nowoczesna konstrukcja, określana jako pierwszy czołg II generacji w ZSRS. Do 1975 w kraju tym wyprodukowano niecałe 20 tys. pojazdów. Trzy lata dłużej trwała produkcja w Czechosłowacji (ponad 1500 egz.), a w Korei Północnej aż do 1989. T-62 wzięły udział w kilkunastu konfliktach zbrojnych.

Te z udziałem ZSRS i Rosji objęły działania w starciu granicznym z ChRL w 1969 o wyspę Zhenbao/Damanskij na rzece Ussuri (spór zakończył się w 1991 uznaniem przez Moskwę wyspy za część terytorium Chin i wycofaniem rosyjskich żołnierzy), wojnę w Afganistanie i dwie wojny w Czeczenii. Ostatnim konfliktem z użyciem T-62 była wojna w południowej Osetii w 2008.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.