Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Powietrzne tankowce RAF za 13 mld GBP

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 marca 2008

Po wielkim zwycięstwie w USA, Airbus zanotował - już bez większej niespodzianki - kolejny sukces w sprzedaży swoich A330 w wersji powietrznego tankowca. W piątek brytyjska minister ds. uzbrojenia, baronessa Taylor, podpisała wart 13 mld GBP kontrakt dotyczący wykorzystywania 14 samolotów.

A330 FSTA będą napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 700. Pierwsze dwa samoloty zostaną przebudowane z wersji cywilnej w zakładach EADS CASA w Madrycie (głównym ośrodku przebudowy tankowców powietrznych Airbusa). Pozostałe w Wielkiej Brytanii / Rysunek: AirTanker Ltd.

Zastąpią one wysłużone TriStary (9 egz.) i jeszcze bardziej wiekowe, mniejsze VC-10 (19 egz.), wykorzystywane jako tankowce i/lub samoloty transportowe (identyczne przeznaczenie dotyczy również nowych Airbusów, które po szybkiej przebudowie mogą służyć w jednej z dwóch ról).

Pierwsze A330 powinny wejść do służby w 2011. Otrzymają malowanie i znaki rozpoznawcze RAF, jednak formalnie pozostaną własnością AirTanker Ltd., spółki założonej przez Cobham, EADS, Rolls-Royce, VT i brytyjską część Thalesa. Londyn podpisał ze spółką kontrakt dotyczący 14 samolotów, które mają pozostać w służbie RAF przez 27 lat.

Nie jest to tradycyjny zakup, ale działanie w ramach Prywatnej Inicjatywy Finansowej. Samoloty od początku do końca pozostaną pod kontrolą i opieką techniczną producenta, a wojsko jedynie zapłaci za wykorzystane godziny lotu. Dlatego 13 mld GBP (ok. 1,85 mld USD za egz.) to kwota, jaką zapłacą brytyjscy podatnicy za cały okres ich służby. W sumie tej mieszczą się nawet środki, jakie trzeba będzie wydać na dostosowanie do nowych samolotów infrastruktury bazy powietrznych tankowców/transportowców RAF Brize Norton.

Pozwoli to jednocześnie na zatrudnienie 600 osób w AirTanker, 3000 w zakładach pracujących bezpośrednio przy budowie samolotów i kolejnych tysięcy w przedsiębiorstwach kooperujących.

Samoloty zostały pozyskane w ramach programu FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft). Dlatego zamiast handlowego oznaczenia tankowców Airbusa: A330 MRTT, będą występowały pod nazwą A330(-200) FSTA.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.