Dziś odbyła się uroczystość przekazania WMF okrętu podwodnego proj. 955 klasy Boriej – Jurij Dołgorukij. Także dzisiaj nadano imię atomowemu lodołamaczowi Witus Biering.
Uroczystość przekazania WMF okrętu podwodnego proj. 955 klasy Boriej – Jurij Dołgorukij odbyła się w stoczni Siewmasz w Siewierodwińsku (zdjęcie: russia.ru). Wziął w niej udział minister ON Siergiej Szojgu. Ujawnił on, że formalny akt przekazania okrętu został podpisany jeszcze w 2012 – 29 grudnia.
W tym samym czasie w St. Petersburgu odbyło się uroczyste nadanie imienia nowemu atomowemu lodołamaczowi Witus Biering. Uczestniczył w niej prezydent FR Władimir Putin. Statek zbudowany we współpracy z Finlandią (90% konstrukcji powstało jednak w stoczniach FR) może poruszać się w powłoce lodowej o grubości do 1,7 metra. Jego głównym przeznaczeniem ma być wspieranie platform wydobywczych na Dalekim Wschodzie. Prezydent Putin podkreślił, że w Rosji istnieje największa flota lodołamaczy na świecie.
Wieczorem Putin odwiedził bazę Floty Północnej w Siewieromorsku. Wręczył tam Order Nachimowa na ręce dowódcy atomowego krążownika rakietowego Pietr Wielikij. Putin połączył się przez łącze wideo z Siewierodwińskiem. Odbył rozmowę z uczestnikami uroczystości przekazania okrętu Jurij Dołgorukij.
Minister Szojgu podkreślił, że oficjalne przyjęcie do uzbrojenia okrętu podwodnego Jurij Dołgorukij oznacza, iż wszystkie problemy związane z jego testami zostały rozwiązane (Dołgorukij do poprawki, 2010-12-20). – Także te dotyczące kompleksów rakietowych Buława – dodał Szojgu. Minister nie poinformował jednak, czy system, stanowiący podstawowe uzbrojenie okrętów proj. 955/955A, został oficjalnie przyjęty do uzbrojenia. Nieoficjalnie wiadomo, że powinno nastąpić to dopiero w bieżącym roku (Władimir Monomach zwodowany, 2012-12-30).
Lodołamacz Witus Biering został zwodowany 30 czerwca 2012. Jego próby morskie zakończyły się w listopadzie tego roku. 21 grudnia przejęła go kompania Sowkomfłot. Lodołamacz ma w pierwszej kolejności obsługiwać platformę wydobywczą Bierkut na szelfie na północny wschód od Sachalina. Będzie dostarczać personel, żywność i wyposażenie, a także walczyć z ewentualnymi pożarami czy wyciekami ropy naftowej.
Seria lodołamaczy klasy Witus Biering powstaje w stoczni Arctech. To współwłasność rosyjskiej OAO OSK i fińskiej STX Finland. Wszystkie powstające lodołamacze mają być rejestrowane w FR i eksploatowane pod banderą rosyjską. Drugi statek serii ma otrzymać imię towarzysza Beringa z wypraw na Kamczatkę w czasach Piotra I Wielkiego, Aleksieja Czirikowa (imię samego Beringa nosi cieśnina między Czukotką a Alaską).