OPK Oboronprom poinformował o testach pierwszych zmontowanych w Rosji licencyjnych bezzałogowców Forpost i Zastawa. Według spółki, systemy funkcjonują bez problemów.
Bsl Forpost to licencyjny Searcher Mk II, a Zastawa to Bird Eye 400 – oba zaprojektowane przez IAI (Israel Aerospace Industries). Są one montowane w UZGA (Uralskij Zawod Grażdanskoj Awiacji) w Jekaterinburgu. Zakłady należą do OAO OPK Oboronprom.
Testy Forposta i Zastawy są prowadzone w ośrodku badań w locie Sapka pod Jekaterinburgiem od początku grudnia 2012. Według informacji OPK Oboronprom, temperatura w czasie badań sięga na ziemi nawet -30oC, a na wysokości 2 km ok. -50oC. Mimo to systemy, w tym same bezzałogowce, funkcjonują prawidłowo. Z informacji nie wiadomo jednak, czy chodzi o w pełni wyposażone bsl.
Kontrakt na dostawy do FR izraelskich bsl IAI Searcher Mk II i Bird Eye 400 został zawarty pod koniec 2010 (Izraelskie komponenty bsl dla Rosji, 2010-10-13). Izraelczycy zobowiązali się wówczas do dostawy dokumentacji technicznej, oprzyrządowania technologicznego, stanowisk kontrolno-pomiarowych i systemów treningowych. IAI dostarcza też komponenty bsl oraz szkoli rosyjskich specjalistów w zakresie ich montażu i eksploatacji gotowych zestawów. Strona rosyjska ma stopniowo uruchamiać produkcję części i podzespołów montowanych bsl, by uniezależniać się od dostaw z Izraela (Pierwszy rosyjski Searcher II, 2011-05-25).
W 2011 MO FR zawarło kontrakt z UZGA na dostawy licencyjnych bsl, nazwanych Forpost i Zastawa. 10 Forpostów ma kosztować 9,006 mld rubli. Zamówienie obejmuje też 27 mini-bsl Zastawa za 1,34 mld rubli. Ich dostawy mają być zrealizowane do 2013.
Wcześniejsze doniesienia dotyczące testów izraelskich bsl w warunkach rosyjskiej zimy nie były tak optymistyczne (Izraelskie bsl boją się rosyjskiej zimy, 2012-10-12). Raport, który wyciekł do mediów, mówił o tym, że Bird Eye 400 nie osiąga deklarowanych parametrów, jego kontrola przez operatora jest niestabilna, a systemy pokładowe nie są dostosowane do rosyjskich potrzeb eksploatacyjnych.