Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy zmontowanych w FR izraelskich bsl

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 13 stycznia 2013

OPK Oboronprom poinformował o testach pierwszych zmontowanych w Rosji licencyjnych bezzałogowców Forpost i Zastawa. Według spółki, systemy funkcjonują bez problemów.

Forpost w czasie badań w ośrodku Sapka, 25 grudnia 2012. Bsl napędzany jest silnikiem Jabiru 2200 o mocy 80 KM. Jego maksymalna masa startowa wynosi 454 kg / Zdjęcie: OPK Oboronprom

Bsl Forpost to licencyjny Searcher Mk II, a Zastawa to Bird Eye 400 – oba zaprojektowane przez IAI (Israel Aerospace Industries). Są one montowane w UZGA (Uralskij Zawod Grażdanskoj Awiacji) w Jekaterinburgu. Zakłady należą do OAO OPK Oboronprom.

Testy Forposta i Zastawy są prowadzone w ośrodku badań w locie Sapka pod Jekaterinburgiem od początku grudnia 2012. Według informacji OPK Oboronprom, temperatura w czasie badań sięga na ziemi nawet -30oC, a na wysokości 2 km ok. -50oC. Mimo to systemy, w tym same bezzałogowce, funkcjonują prawidłowo. Z informacji nie wiadomo jednak, czy chodzi o w pełni wyposażone bsl.

Kontrakt na dostawy do FR izraelskich bsl IAI Searcher Mk II i Bird Eye 400 został zawarty pod koniec 2010 (Izraelskie komponenty bsl dla Rosji, 2010-10-13). Izraelczycy zobowiązali się wówczas do dostawy dokumentacji technicznej, oprzyrządowania technologicznego, stanowisk kontrolno-pomiarowych i systemów treningowych. IAI dostarcza też komponenty bsl oraz szkoli rosyjskich specjalistów w zakresie ich montażu i eksploatacji gotowych zestawów. Strona rosyjska ma stopniowo uruchamiać produkcję części i podzespołów montowanych bsl, by uniezależniać się od dostaw z Izraela (Pierwszy rosyjski Searcher II, 2011-05-25).

Montaż bsl Forpost w UZGA w Jekaterinburgu. Pierwsze Searchery Mk II dla FR były dostarczane przez IAI Malat z Izraela / Zdjęcie: OPK Oboronprom

W 2011 MO FR zawarło kontrakt z UZGA na dostawy licencyjnych bsl, nazwanych Forpost i Zastawa. 10 Forpostów ma kosztować 9,006 mld rubli. Zamówienie obejmuje też 27 mini-bsl Zastawa za 1,34 mld rubli. Ich dostawy mają być zrealizowane do 2013.

Wcześniejsze doniesienia dotyczące testów izraelskich bsl w warunkach rosyjskiej zimy nie były tak optymistyczne (Izraelskie bsl boją się rosyjskiej zimy, 2012-10-12). Raport, który wyciekł do mediów, mówił o tym, że Bird Eye 400 nie osiąga deklarowanych parametrów, jego kontrola przez operatora jest niestabilna, a systemy pokładowe nie są dostosowane do rosyjskich potrzeb eksploatacyjnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.