Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zawieszone loty F-35B

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 19 stycznia 2013

Z powodu awarii systemu wektorowania ciągu Biuro Programu F-35 zwiesiło loty samolotów F-35B, czyli wersji skróconego startu i lądowania. Inne odmiany F-35 Lightning II kontynuują latanie.

Loty F-35B STOVL (Short Takeoff and Vertical Landing) realizowane są w NAS Patuxent River w Maryland, w Eglin AFB na Florydzie i w MCAS Yuma w Arizonie oraz w wytwórni Lockheed Martina w Fort Worth w Teksasie. Do awarii, która spowodowała zawieszenie lotów tej odmiany Lightninga II, doszło w Eglin (Szkolenie na F-35B, 2012-08-25). 16 stycznia ok. 10:00 czasu lokalnego wykryto nieprawidłowe działanie systemu napędzającego dysze wylotowe silnika. Pilot przerwał start, a samolot bezpiecznie przeholowano do hangaru. Nikt nie doznał obrażeń.

Zespół specjalistów USAF, wspomagany przez inżynierów Lockheed Martina i Pratt & Whitney, analizuje teraz zapisy rejestratorów pokładowych. Prowadzone są też badania systemu w uszkodzonym samolocie. Dopiero po wyjaśnieniu przyczyny incydentu loty F-35B zostaną wznowione. Bez przerwy trwają natomiast testy naziemne samolotów tego typu. Latają też F-35A (konwencjonalne) i F-35C (pokładowe).

Dostawca napędów do F-35 jest Pratt & Whitney. Do tej pory koncern dostarczył 87 silników, w tym 47 do wersji STOVL. Przeszły one dotąd 25 tys. godzin testów, w tym 4 270 godzin w locie.

W sterowaniu napędem F-35B użyty został nowy system, określany jako fueldraulic. Dla zmniejszenia masy samolotu wykorzystuje on paliwo pod ciśnieniem zamiast konwencjonalnego płynu hydraulicznego. To właśnie ten system uległ awarii 16 stycznia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.