Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zawieszone loty F-35B

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 19 stycznia 2013

Z powodu awarii systemu wektorowania ciągu Biuro Programu F-35 zwiesiło loty samolotów F-35B, czyli wersji skróconego startu i lądowania. Inne odmiany F-35 Lightning II kontynuują latanie.

Loty F-35B STOVL (Short Takeoff and Vertical Landing) realizowane są w NAS Patuxent River w Maryland, w Eglin AFB na Florydzie i w MCAS Yuma w Arizonie oraz w wytwórni Lockheed Martina w Fort Worth w Teksasie. Do awarii, która spowodowała zawieszenie lotów tej odmiany Lightninga II, doszło w Eglin (Szkolenie na F-35B, 2012-08-25). 16 stycznia ok. 10:00 czasu lokalnego wykryto nieprawidłowe działanie systemu napędzającego dysze wylotowe silnika. Pilot przerwał start, a samolot bezpiecznie przeholowano do hangaru. Nikt nie doznał obrażeń.

Zespół specjalistów USAF, wspomagany przez inżynierów Lockheed Martina i Pratt & Whitney, analizuje teraz zapisy rejestratorów pokładowych. Prowadzone są też badania systemu w uszkodzonym samolocie. Dopiero po wyjaśnieniu przyczyny incydentu loty F-35B zostaną wznowione. Bez przerwy trwają natomiast testy naziemne samolotów tego typu. Latają też F-35A (konwencjonalne) i F-35C (pokładowe).

Dostawca napędów do F-35 jest Pratt & Whitney. Do tej pory koncern dostarczył 87 silników, w tym 47 do wersji STOVL. Przeszły one dotąd 25 tys. godzin testów, w tym 4 270 godzin w locie.

W sterowaniu napędem F-35B użyty został nowy system, określany jako fueldraulic. Dla zmniejszenia masy samolotu wykorzystuje on paliwo pod ciśnieniem zamiast konwencjonalnego płynu hydraulicznego. To właśnie ten system uległ awarii 16 stycznia.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.