Indie mają być zainteresowane nabyciem ponad 120 średnich śmigłowców morskich w ramach programu Naval Multirole Helicopters (NMRH). Ich potencjalna wartość to 6,5 mld USD.
O programie NMRH zaczęto mówić w 2011, kiedy Indie rozesłały do producentów wstępne zapytanie ofertowe (Request for Information, RFI) dotyczące możliwości zakupu śmigłowców pokładowych o maksymalnej masie startowej 9-12,5 t (Indyjski przetarg na śmigłowce morskie, 2011-06-21). Z zawartych w nim informacji wynikało, że New Delhi chce nabyć wiropłaty z myślą przede wszystkim o zastąpieniu obecnie eksploatowanych wiekowych Westland Sea King 42, wykorzystywanych głównie do misji ZOP. Ewentualna umowa miałaby zawierać w sobie wymóg offsetu, angażującego w jej realizację krajowe przedsiębiorstwa.
W pierwszej połowie 2012 resort obrony Indii oznajmił, że w ramach programu NMRH zamierza ogłosić przetarg na 75 śmigłowców (Indyjski przetarg na śmigłowce morskie, 2012-04-09). Jego potencjalna wartość miałaby sięgać 4 mld USD. Z przekazywanych w ostatnich dniach przez indyjskie media informacji wynika jednak, że ostateczna wielkość przyszłego zamówienia mogłaby okazać się zdecydowanie większa.
Marynarka wojenna wyraża zainteresowanie nabyciem co najmniej 120 wiropłatów. Ich łączna wartość mogłaby osiągnąć nawet 6,5 mld USD. Wśród potencjalnych oferentów wymienia się amerykańskie: Sikorsky Aircraft i Lockheed Martin oraz europejskie: AgustaWestland i Eurocopter. Przedstawiciele tego ostatniego zapowiedzieli już, że w przetargu zamierzają wystawić morską wersję EC725.
Nie wiadomo, kiedy New Delhi zdecyduje się na rozpoczęcie procedury przetargowej programu NMRH. Według niepotwierdzonych informacji, jest to kwestia kilku miesięcy. Możliwe jednak, że plany te ulegną zmianie w skutek ograniczenia budżetu obronnego Indii na 2013 o ponad 2 mld USD. Trudno też ocenić, jak plany rozpisania rekordowo dużego postępowania mają się do toczącego się już przetargu na 16 podobnych maszyn (Multi Role Helicopter), w którym rywalizują europejski NH90 i amerykański Sikorsky S-70B. Zwycięzca zastąpi wiekowe Sikorsky SH-3 Sea King.
Dodajmy, że równolegle trwa procedura wyboru dostawcy 56 lekkich śmigłowców pokładowych (Nowe śmigłowce dla Indii, 2012-08-13).
Plany wprowadzenia do służby tak dużej liczby wiropłatów wiążą się nie tylko z potrzebą zastąpienia obecnie eksploatowanych konstrukcji. Są przede wszystkim związane z rozbudową marynarki wojennej, a ta z kolei została wymuszona rosnącym potencjałem morskim ChRL (Chiny odbierają lotniskowiec, 2012-09-25) oraz coraz większą aktywnością okrętów tego kraju na wodach Oceanu Indyjskiego (Indie nie wkraczają na Pacyfik, 2012-08-09).