Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Tejas w służbie od 2015?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 06 lutego 2013

Indyjski lekki myśliwiec Tejas LCA  ma uzyskać wstępną gotowość operacyjną do końca bieżącego roku, a pełną w 2015. Wówczas też maszyna powinna wejść do służby.

W czasie realizowanego programu rozwojowego Tejas LCA, myśliwiec miał do tej pory wykonać ok. 2 000 lotów testowych / Zdjęcie: MO Indii

Informacja została podana wczoraj przez głównodowodzącego indyjskimi wojskami lotniczymi, marszałka lotnictwa Normana A.K. Browne. Potwierdził on tym samym doniesienia z września 2012 (Tejas dopiero po 2015?, 2012-09-06). Zdaniem wojskowego, wstępną gotowość operacyjną (IOC) Tejas ma uzyskać do końca 2013.

O tym, czy tak się stanie mają zadecydować zaplanowane na najbliższe miesiące testy w powietrzu. Chodzi zwłaszcza o poprawienie wydajności układu napędowego, który nadal cechuje się niską wydajnością w czasie lotów na dużych wysokościach. Nie bez wpływu na przyznanie IOC będzie też to, jak myśliwiec wypadnie w czasie rozpoczynających się za kilka tygodni ćwiczeń Iron Fist.

Marszałek Browne stwierdził, że uzyskanie przez Tejas pełnej gotowości operacyjnej (FOC) wymagać będzie dodatkowych kilkunastu miesięcy. Z przedstawionego przez niego terminarza wynika, że mogłoby do tego dojść w 2015. Wówczas, jeszcze w tym samym roku, myśliwiec rozpocząłby oficjalnie służbę w strukturach indyjskich wojsk lotniczych.

Przypomnijmy, że pierwotnie Tejas LCA miał wejść do służby jeszcze w 2011 (Tejasy w linii w 2011, 2010-03-09). Problemy techniczne wykryte w trakcie certyfikowania myśliwca do FOC, spowodowały jednak, że cały program zaliczył kilkuletnie opóźnienie. Docelowo New Delhi chce zakupić ok. 300 Tejasów. Mają one zostać rozdzielone pomiędzy wojska lotnicze i marynarkę wojenną (Pokładowy Tejas oblatany, 2012-04-28). Ta ostatnia ma otrzymać ok. 40 maszyn.

Nie wiadomo, ile czasu zajmie wdrażanie myśliwca do służby. Problemem może bowiem okazać się niska wydajność produkcyjna państwowych zakładów Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL), odpowiedzialnych za rozwój konstrukcji i montaż seryjny. Zacofanie techniczne i technologiczne HAL jest również w Indiach powodem obaw o tempo i jakość produkcji innego planowanego do wprowadzenia do służby systemu bojowego – samolotu wielozadaniowego Rafale (Indie nieprzygotowane na Rafale, 2013-01-07).

Niewykluczone, że ostateczna liczba zamówionych Tejasów będzie mniejsza, niż zakładana dzisiaj. Wszystko z powodu stałego wzrostu kosztów związanych zarówno z opracowaniem konstrukcji, jak i przygotowaniem odpowiedniego zaplecza produkcyjnego zakładów HAL (Jeszcze droższy Tejas, 2012-12-10). Należy też pamiętać o zmniejszeniu indyjskiego budżetu obronnego, który tylko w roku rozliczeniowym 2013 (rozpoczynającym się w kwietniu) został zredukowany o 5%.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.