Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Diesel dla lekkich śmigłowców

Lotnictwo cywilne, 04 marca 2013

Na targach Heli-Expo Eurocopter przedstawił projekt nowego silnika diesla. Ma on zastąpić używane obecnie w śmigłowcach lekkich silniki turbowałowe.

Projekt EC120 z nowym silnikiem diesla. Rozwiązanie ma zapewnić zmniejszenie zużycia paliwa i zanieczyszczenia środowiska / Rysunek: Eurocopter

W czasie rozpoczętej dzisiaj wystawy Heli-Expo 2013, która odbywa się w Las Vegas, europejski producent poinformował o programie budowy demonstratora nowego śmigłowcowego silnika diesla. Projekt jest realizowany w ramach programu Green Rotorcraft, będącego częścią inicjatywy Unii Europejskiej o nazwie Clean Sky.

Prace nad nowym napędem prowadzone są od 2010 i mają pochłonąć 9,4 mln Euro. Ich zakończenie zaplanowano w 2015.

Największym wyzwaniem dla konstruktorów jest osiągnięcie relatywnie dużej mocy jednostkowej. Inżynierowie zakładają, że uda im się uzyskać 0,9 kg/kW. Dla porównania silniki diesla używane w lotnictwie lekkim charakteryzują się mocą jednostkową 1,5 kg/kW, a powszechnie stosowane w śmigłowcach silniki turbowałowe – 0,4 kg/kW.

Za opracowanie silnika i jego układu chłodzenia odpowiada francuskie Teos Powertrain Engineering, mające doświadczenie w konstruowaniu lekkich napędów dla samochodów wyścigowych, natomiast zabudową w śmigłowcu i procesem certyfikacyjnym zajmie się spółka Austro Engine – producent diesli dla lotnictwa ogólnego. Moc nowego silnika wynosić ma 330 kW.

Eurocopter spodziewa się, że jednostka zostanie dostarczona w czerwcu br., a we wrześniu będzie zabudowana w płatowcu EC120. W styczniu 2014 rozpoczną się próby naziemne śmigłowca. Oblot wiropłata zaplanowano w połowie przyszłego roku.

Największą korzyścią z zastosowania diesla do napędu lekkich śmigłowców ma być obniżenie zużycia paliwa o co najmniej 30% w porównaniu z silnikami turbowałowymi. Inne przewidywane zalety to obniżenie poziomu emisji spalin o 40%, w tym spadek emisji NOx o 50%.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.