Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Brytyjski Szakal w Afganistanie

Wojska lądowe, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 09 kwietnia 2008

Brytyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że w Afganistanie działają pierwsze pojazdy patrolowe Jackal 4x4. Mają one w przyszłości zastąpić uzbrojoną wersję Land Rovera - WMIK.

W przeciwieństwie do Amerykanów, Brytyjczycy nie rezygnują ze stosunkowo lekkich, uzbrojonych pojazdów rozpoznawczych. Ich Jackale są więc dobrze opancerzone i uzbrojone, jednak nie zostały skonstruowane z myślą o lepszym zabezpieczeniu przed skutkami wybuchów min. Przedkładają zdolność do aktywnych działań, nad pasywną ochronę żołnierzy / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Uzbrojone Land Rovery w wariancie Weapons Mount Installation Kit (WMIK) są symbolem brytyjskiej obecności w Iraku i Afganistanie. Używają ich żołnierze oddziałów rozpoznawczych, służą również do zapewnienia ochrony konwojom. Jednak, z powodu ich niewielkiej odporności, ponoszą duże straty. Według oficjalnych informacji z ubiegłego roku, wojska w Afganistanie zgłaszały, że tracą co tydzień jeden samochód, a gotowych do jazdy jest tylko 80% stanu etatowego.

W związku z tym Londyn zdecydował się na bardzo szybkie zamówienie i w wysłanie do Afganistanu nowych, dedykowanych pojazdów 4x4. Samochody o nazwie Jacka (Szakal) mają masę 6,65 t, są lepiej niż Land Rovery opancerzone (choć nie przeciw wybuchom min), podobnie uzbrojone - w 1 wkm kalibru 12,7 mm L111A1 (Manroy M2HB QCB) lub 40-mm granatnik maszynowy L134A1 (H&K GMG, zakupiono ich 44 w ramach pilnej potrzeby operacyjnej do Afganistanu w 2006).

Największym jego atutem - i przewagą nad WMIK - jest wyjątkowa mobilność. Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu i 5,9-litrowemu silnikowi Cummins ISBe Euro 3 (najmocniejszy silnik tej rodziny ma 275 KM i moment obrotowy 950 Nm) Jackal rozpędza się na szosie do 130 km/h, zaś w terenie jego prędkość maksymalna spada jedynie do 80km/h. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 1 m.

Zalety te powodują, że nowy samochód patrolowy jest entuzjastycznie odbierany przez żołnierzy, którzy uważają, że szybkość działania ma podstawowe znaczenie w warunkach wojny afgańskiej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.