Reklama
Reklama

Niemiecki start-up POLARIS Raumflugzeuge uzyskał kontrakt na opracowanie hipersonicznego pojazdu doświadczalnego wielokrotnego użytku.

Wizja hipersonicznego pojazdu orbitalnego wielokrotnego użytku, projektowanego przez niemiecki start-up POLARIS Raumflugzeuge z Bremy

Projektowany pojazd – startujący i lądujący poziomo – ma być wykorzystywany jako hipersoniczna platforma eksperymentalna do celów obronnych i badań naukowych. Może być też nośnikiem małych satelitów o różnym przeznaczeniu. Docelowo pojazd miałby wynosić na orbity obiekty o masie do 1000 kg.

POLARIS Raumflugzeuge opracowuje prototypy, z których każdy ma coraz większe wymiary. Powstało ich już 8. Dziewiąty ma być pojazd zamówiony przez BAAINBw. Koncepcja przewiduje użycie silnika odrzutowego do startu i późniejszego uruchomienia silnika rakietowego Aerospike, który ma rozpędzić samolot do prędkości hipersonicznej powyżej Ma5.

Przygotowanie do startu napędzanego czterema silnikami odrzutowymi pojazdu doświadczalnego 007 MIRA II, Peenemünde, 29.10.2024 / Zdjęcia: POLARIS Raumflugzeuge

Największy dotąd oblatany model zbudowany przez POLARIS Raumflugzeuge ma około 5 m długości, a jego masa wynosi 240 kg. Pierwszy lot samolotu kosmicznego o długości 8 m, ważącego 1,5-2 t, spodziewany jest na koniec 2025. Powstanie prototypu pojazdu orbitalnego w pełni wielokrotnego użytku jest planowane na 2028. Ma on być wykorzystywany m.in. jako satelita rozpoznawczy. Dzięki niemu niemieckie siły zbrojne będą miały dostęp do aktualnych danych na temat potencjalnych przeciwników.

Założycielem POLARIS Raumflugzeuge jest inżynier Alexander Kopp, który przez 10 lat pracował w Niemieckim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki. Start-up powstał w 2019. Obecnie zatrudnia 38 pracowników.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.