Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

CZŁOWIEK 25-LECIA

LOTNICTWO I OBRONNOŚĆ

Lista nominowanych

Minęło 25 lat od odzyskania przez Polskę niepodległości. We wszystkich dziedzinach życia zaszły w tym czasie ogromne zmiany. Także w lotnictwie i obronności. Nie wszystko się udało, ale w III Rzeczypospolitej pojawili się liderzy, którzy odnieśli sukcesy i przyczynili się do rozwoju państwa polskiego. Tacy właśnie ludzie będą uhonorowani na jubileuszowym XX Balu Lotników i Polskiej Obronności.

Zgodnie z zapowiedzią, po zebraniu głosów wszystkich zainteresowanych, publikujemy listę nominowanych. Do 12 lutego Kapituła, złożona z przedstawicieli redakcji RAPORT-wto, ML Skrzydlata Polska oraz Biura Bezpieczeństwa Narodowego, Krajowej Rady Lotnictwa, Aeroklubu Polskiego i Polskiego Forum Bezpieczeństwa, wybierze 5 laureatów. Każdy kto napisze swą opinię o nominowanych lub zgłosi nowych kandydatów, może wpłynąć na ostateczny kształt listy Ludzi 25-lecia.

Tomasz Antoniewski – szybownik, konstruktor lotniczy. Twórca serii lekkich samolotów, od AT-1 do AT-4. Ten ostatni, zbudowany w klasie LSA, przeznaczony głównie na rynek amerykański, jest montowany także w ChRL.

Roman Baczyński – twórca najsilniejszej polskiej grupy zbrojeniowej – Bumar. Autor największych sukcesów eksportowych polskiego przemysłu lotniczo-zbrojeniowego. Za czasów jego prezesury Bumar i współpracujące z nim przedsiębiorstwa tworzyły nowoczesne wyroby, w dobrej atmosferze dostarczały je MON i sprzedawały za granicę.

Adam Bartosiewicz – współtwórca i wiceprezes WB Electronics, najbardziej innowacyjnego przedsiębiorstwa polskiego sektora lotniczo-zbrojeniowego, czołowego eksportera nowoczesnych systemów wojskowych. W Grupie WB powstały zautomatyzowane systemy dowodzenia artylerią, programowalne systemy łączności i samoloty bezzałogowe kilku typów na bazie własnych rozwiązań technologicznych.

Włodzimierz Budziński – współtwórca potęgi polskiego przemysłu spadochronowego, wieloletni dyrektor techniczny zakładów Aviotex w Legionowie. Konstruktor spadochronów, autor wielu patentów w tej dziedzinie. Właściciel i prezes jednego z największych na świecie producentów spadochronów – Air-Polu.

Tadeusz Cebulak – menedżer, który jako prezes wyprowadził z kryzysu największą polską wytwórnię silników lotniczych – WSK PZL Rzeszów. Po załamaniu rynku rosyjskiego unowocześnił produkcję, w tym ofertę dla MON, i doprowadził do dywersyfikacji rynków zagranicznych, znajdując kilkuset odbiorców na całym świecie.

Janusz Darocha – pilot samolotowy – komunikacyjny i sportowy, uznawany za jednego z najwybitniejszych pilotów sportowych w historii. Instruktor samolotowy. Wielokrotny mistrz świata i Europy w lataniu precyzyjnym i rajdowo-nawigacyjnym.

Sławoj Leszek Głódź – pierwszy w III RP biskup polowy Wojska Polskiego. Twórca Ordynariatu Polowego WP, jego struktur diecezjalnych i sieci parafii. Ustanowił wyróżnienia Ordynariatu: dyplom Benemerenti i medal Militio pro Christo. Inspirował wiele patriotycznych działań w obszarze polskiej obronności.

Zdzisław Juchacz – wieloletni prezes Wojskowych Zakładów Uzbrojenia w Grudziądzu. Wynalazca, menedżer, specjalista techniki rakietowej. Współtwórca wielu oryginalnych rozwiązań w technice rakietowej, przede wszystkim przeciwlotniczej średniego i dalekiego zasięgu. Pod jego kierunkiem WZU modernizują i remontują uzbrojenie dla MON oraz dla odbiorców zagranicznych.

Jerzy Kade – dyrektor Departamentu Spraw Obronnych Ministerstwa Przemysłu i Handlu w pierwszych latach III RP. Uczestniczył w negocjacjach dotyczących pozyskania przez polskie przedsiębiorstwa licencji na nowoczesne radiostacje i systemy zapytująco-odzewowe. Opracowywał i nadzorował programy restrukturyzacji sektora lotniczo-zbrojeniowego. Ekspert Polskiego Lobby Przemysłowego im. E. Kwiatkowskiego.

Ryszard Kardasz – menedżer przemysłu zbrojeniowego, twórca odnowionego Przemysłowego Centrum Optyki, inicjator wielu programów polskiego przemysłu obronnego, w tym systemu wyposażenia indywidualnego żołnierza Tytan. Patronował udanej reorganizacji Huty Stalowa Wola, która produkuje dziś całą gamę nowoczesnych systemów pancernych i artyleryjskich.

Sebastian Kawa – najlepszy polski szybownik czasów III RP, wielokrotny mistrz świata i Europy, autor wielu szybowcowych rekordów świata. Popularyzator lotnictwa, autor książek i podręczników lotniczych. W 2013 wykonał pionierskie loty nad Himalajami.

Henryk Knapczyk – b. dyrektor Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) w Gliwicach, konstruktor pojazdów pancernych, menedżer przemysłu pancernego, inicjator nowych programów analitycznych i projektowych, w tym uniwersalnej platformy gąsienicowej Anders.

Stanisław Koziej – b. wiceminister obrony narodowej, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, autor wielu nowych koncepcji w polskiej obronności, w tym pomysłu przeskoku technologicznego i reformy systemu dowodzenia Siłami Zbrojnymi. Główny autor tej reformy. Nauczyciel akademicki, autor wielu książek i podręczników.

Henryk Kucharski – pilot szybowcowy i samolotowy, popularyzator lotnictwa, przez ponad 50 lat redaktor Skrzydlatej Polski – najstarszego polskiego czasopisma lotniczego. Jej wieloletni redaktor naczelny, pomysłodawca najważniejszego polskiego wyróżnienia lotniczego – Błękitnych Skrzydeł.

Jan Litwiński – wieloletni prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, za którego czasów linie szybko się unowocześniały, wprowadzając do eksploatacji samoloty produkcji zachodniej. Włączył PLL LOT do aliansu STAR. Pierwszy polski przedstawiciel w radzie gubernatorów Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego IATA.

Rafał Ładziński – inicjator budowy pierwszego polskiego cywilnego samolotu odrzutowego FLARIS. Projekt realizuje i współfinansuje rodzinne przedsiębiorstwo Metal-Master. Prototypy przeszły już badania statyczne i rozpoczęły próby lotniskowe.

Ryszard Łukasik – b. dowódca Marynarki Wojennej i z-ca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego, nauczyciel akademicki. Podczas jego dowodzenia MW została zreformowana i przygotowana do wejścia do struktur NATO. Autor nowatorskich koncepcji wykorzystania polskich okrętów w realiach współczesnego pola walki.

Jacek Mainka – popularyzator lotnictwa, pilot komunikacyjny w PLL LOT i liniach zagranicznych, obecnie kapitan-instruktor w Wizz Air. Sprowadza do Polski historyczne samoloty, uczestnicząc w pokazach lotniczych. Latał m.in. jako pierwszy Polak po II w.św. myśliwcem Supermarine Spitfire.

Mieczysław Majewski – menedżer najdłużej kierujący wytwórnią lotniczo-zbrojeniową w III RP. Przeorganizował i unowocześnił WSK PZL Świdnik, uruchamiając produkcję polskich konstrukcji lotniczych, w tym śmigłowców W-3 Sokół i SW-4 Puszczyk oraz szybowców klasy światowej PW-5 Smyk.

Jerzy Makula – pilot samolotów komunikacyjnych i mistrz szybownictwa akrobacyjnego. Wielokrotny mistrz świata i Europy w szybownictwie akrobacyjnym. Popularyzator lotnictwa, jeden z inicjatorów budowy szybowca akrobacyjnego MDM-1 Fox. Otrzymał Medal Stulecia FAI.

Edward Margański – konstruktor lotniczy, twórca nowatorskich szybowców i samolotów, w tym Swift S-1 i MDM-1 Fox oraz EM-11 Orka i eksperymentalnego EM-10 Bielik. Założyciel Zakładu Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego w Bielsku-Białej. 

Bogusław Pacek – wieloletni komendant Żandarmerii Wojskowej. Autor jej reformy, w tym powołania oddziałów specjalnych. Za jego czasów wyposażenie ŻW zostało zasadniczo unowocześnione. Uczestniczył w dowodzeniu operacjami zagranicznymi, w których brała udział ŻW. Wykładowca akademicki.

Zbigniew Puzewicz – nauczyciel akademicki związany z Wojskową Akademią Techniczną. Specjalista w zakresie optoelektroniki. Współkonstruktor polskich laserów wykorzystywanych w systemach wojskowych. Twórca kluczowych rozwiązań Przenośnego Przeciwlotniczego Zestawu Rakietowego GROM, produkowanego dla MON i eksportowanego do wielu państw.

Krzysztof Radwan – wieloletni dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego. Doprowadził do wyremontowania i udostępnienia publiczności wielu unikatowych statków powietrznych. Za jego czasów Muzeum zyskało nową, znakomitą architektonicznie i funkcjonalnie siedzibę. Inicjator i główny organizator Pikników Lotniczych w Krakowie.

Ryszard Szczepanik – specjalista w zakresie eksploatacji statków powietrznych. Wieloletni dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, inicjator wielu programów rozwojowych i modernizacyjnych, m.in. śmigłowców Sokół do standardu cyfrowego Głuszec. Aktywny członek grupy NAFAG (NATO Air Force Armament Group) w sztabie NATO w Brukseli.

Roman Świtkiewicz – nauczyciel akademicki, technolog i konstruktor lotniczy. Inicjator nowych metod aktywnego kształcenia inżynierów lotniczych. Twórca Zespołu Lotniczych Konstrukcji Kompozytowych Politechniki Warszawskiej, współkonstruktor wielu szybowców i motoszybowców, w tym PW-2, PW-4 i szybowca klasy światowej PW-5.

Piotr Wojciechowski – współtwórca i prezes WB Electronics, najbardziej innowacyjnego przedsiębiorstwa polskiego sektora lotniczo-zbrojeniowego, czołowego eksportera nowoczesnych systemów wojskowych. W Grupie WB powstały zautomatyzowane systemy dowodzenia artylerią, programowalne systemy łączności i samoloty bezzałogowe kilku typów na bazie własnych rozwiązań technologicznych.

Janusz Zemke – w latach 2001-2005 wiceminister obrony, poseł na Sejm RP wielu kadencji. Za jego czasów MON dokonało kluczowych zakupów modernizacyjnych, w tym samolotów wielozadaniowych F-16, pocisków przeciwpancernych Spike i transporterów opancerzonych AMV (Rosomak).

Katarzyna Żukrowska – ekonomistka i politolog, specjalistka w zakresie stosunków międzynarodowych gospodarczych i politycznych. Dyrektor Instytutu Spraw Międzynarodowych SGH oraz szefowa jego Zakładu Bezpieczeństwa Międzynarodowego. Autorka kilkuset publikacji z zakresu bezpieczeństwa państwa. Pierwsza stypendystka NATO z krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.