Reklama
Reklama

Początek testów w locie silnika PD-14

Rosyjska ODK rozpoczęła testy w locie silnika turboodrzutowego PD-14. Silniki tego typu mają napędzać samoloty pasażerskie MS-21.

Latające laboratorium Ił-76LL z silnikiem PD-14 (lewy wewnętrzny) startuje do lotu testowego 3 listopada 2015 / Zdjęcie: Walentin Mizanow

ODK (Obiediniennaja dwigatielostroitielnaja korporacja) rozpoczęła testy w locie nowego silnika turboodrzutowego PD-14. Jego prototyp został zamontowany na latającym laboratorium Ił-76LL. Samolot opuścił halę montażową 24 października. Pierwszy lot odbył się 6 dni później.

Silnik PD-14 jest przeznaczony do napędu samolotów pasażerskich MS-21, projektowanych przez korporację Irkut. Pierwotnie rozpoczęcie jego testów w locie planowano na lipiec 2015. Według źródeł w ODK, opóźnienie nastąpiło z przyczyn formalnych i finansowych. Do testów przeznaczono siódmy prototyp PD-14.

PD-14 powstaje w ramach programu budowy rodziny napędów samolotów pasażerskich o ciągu od 12,5 do 18 t, jako rosyjska alternatywa dla amerykańskich Pratt & Whitney PW1400. Silnik projektuje OAO Awiadwigatiel z Permu. Jego producentem seryjnym ma być zaś Permska wytwórnia silników. Uzyskała ona już zamówienie na napędy dla 35 samolotów MS-21-200/-300 zamówionych przez Aerofłot.

Certyfikacja silnika PD-14 w FR jest planowana na 2017. W Europie ma ona zostać potwierdzona rok później. Na 2025 planowane jest wytwarzanie 40 silników PD-14 rocznie, a w 2030 roczna produkcja ma wzrosnąć do 50.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.