Reklama
Reklama

Portugalia wprowadziła na początku lipca nowy podatek od emisji CO2, dotyczący przede wszystkim lotnictwa biznesowego. Został on zatwierdzony jako poprawka do budżetu krajowego w kwietniu i wprowadzony w życie na początku lipca br.

Nowy podatek od emisji CO2 wprowadzony przez rząd w Lizbonie dotknie zwłaszcza użytkowników prywatnych samolotów odrzutowych klasy biznes / Zdjęcie: Gulfstream Aerospace

Podobny podatek został wprowadzony w 2021 dla linii lotniczych. Obecny jest znacznie bardziej uciążliwy dla użytkowników prywatnych, ponieważ dotyczy samolotów mieszczących maksymalnie 19 pasażerów.

Według analiz Ops Group typowy 250-miejscowy samolot pasażerski wykonujący rejs między Lizboną a lotniskiem Newark w New Jersey zapłaci 500 euro (ponad 2200 zł) w/w podatku, natomiast odrzutowiec klasy biznes Gulfstream G650 zapłaci za lot na tej samej trasie czterokrotnie więcej, pomimo znacznej mniejszej ilości spalonego paliwa.

Nowy podatek zostanie nałożony na wszystkie loty komercyjne i niekomercyjne startujące się z Portugalii, a także dotyczy postojów technicznych na Azorach, które są terytorium Portugalii. Z podatku zwolnione są awaryjne zmiany trasy lotu spowodowane problemami pogodowymi, mechanicznymi lub medycznymi. Opłaty nie muszą uiszczać także samoloty w pełni elektryczne, samoloty wykonujące operacje w ramach obowiązku świadczenia usługi publicznej na trasach dotowanych przez rząd, samoloty państwowe oraz samoloty wykonujące loty poszukiwawczo-ratownicze i transportujące chorych i rannych.

European Business Aviation Association (Europejskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego) oświadczyło, że będzie monitorować rozwój sytuacji w Portugalii i aktywnie badać możliwości przedyskutowania tych kwestii z portugalskimi ustawodawcami.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.