Wiadomości
Dzisiaj, 3 października 2025, podpisane zostało porozumienie o współpracy między Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) a państwowym przedsiębiorstwem PERN. Dotyczy ono rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej i przyłączenia Polski do systemu rurociągów NATO. Inwestycja ma być realizowana przez wiele lat, na razie jest za wcześnie by określić jej przybliżony harmonogram. Projekt inwestycji powinien zostać opracowany w ciągu dwóch lat.

Podpisane porozumienie ma na celu wstępne uregulowanie ramowych zasad współpracy między ZIOTP i PERN. Określa ono zakres obowiązków stron i precyzuje etapy realizacyjne projektu. Projekt obejmie zarówno przyłączenie Polski do systemu sojuszniczych rurociągów paliwowych (rurociągi o długości 300 km od niemieckiej granicy do bazy PERN pod Bydgoszczą), lecz również budowę magazynów paliw. Szacuje się, że projekt ma kosztować ok. 20 mld PLN.
Projekt przyczyni się do wzmocnienia bezpieczeństwa i energetycznego Polski. Według Cezarego Tomczyka, sekretarza stanu MON, jest to jedna z największych inwestycji w polskie bezpieczeństwo w ciągu ostatnich 30 lat. Starania w tym celu były już czynione po aneksji Krymu przez Rosję w 2014, lecz dopiero w grudniu 2024 udało się dołączyć projekt do listy inwestycji NATO. Biuro Zasobów NATO przyznało naszemu krajowi środki na zaplanowanie i zaprojektowanie tej inwestycji. Zajmie się tym Zakład Inwestycji NATO.
Realizacja projektu włączy Polskę w największy z 10 europejskich systemów rurociągów NATO – Central Europe Pipeline System (CEPS). Składa się on z sieci rurociągów o łącznej długości prawie 5300 km zbudowanych jeszcze w czasie zimnej wojny w latach 1960. i 1970. Rurociągi mogą być zaopatrywane z portów na Morzu Śródziemnym i Morzu Północnym, a paliwo jest transportowane do magazynów we Francji, Niemczech, Belgii, Holandii i Luksemburgu. Rurociągi sięgają na wschód najdalej do granicy między dawną NRD a RFN.
Rocznie za pomocą CEPS transportowanych jest 13 mln m³ paliw. Infrastruktura pozwala w efektywny sposób zaopatrywać w paliwo siły zbrojne państw NATO, bazy wojskowe, lotniska i punkty załadunku.