Reklama
Reklama

Inżynierowie Airbusa ukończyli pomyślnie serię lotów próbnych samolotu C295 wyposażonego w zintegrowany system taktyczny (FITS) z zainstalowaną nową funkcjonalnością, umożliwiającą jego zdalną obsługę przez operatorów naziemnych (COMMOMISS). Podczas czterech lotów, wykonanych w kwietniu na południu Hiszpanii, sprawdzano działanie samolotu w wersji wywiadowczej, obserwacyjnej i rozpoznawczej (Intelligence Surveillance Recognition) wyposażonego w pakiet awioniki Collins.

Projekt COMMOMISS to przyszłość powietrznych taktycznych systemów misji, który umożliwi tworzenie zharmonizowanych architektur systemów misji, interfejsów człowiek-maszyna (HMI) i koncepcji współdziałania (CONOPS) zarówno załogowych, jak i bezzałogowych statków powietrznych, w tym samolotów i śmigłowców i pozwoli na bezproblemową integrację systemów rozpoznawczych, zapewniając użytkownikom globalną świadomość sytuacyjną i przyczyniając się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego na bazie misji ISR / Ilustracja: Airbus

C295 wykonał standardowe misje patrolowe nad morzem, a wszystkie zamontowane na jego pokładzie czujniki rozpoznawcze były obsługiwane w czasie niemal rzeczywistym przez operatorów ze stacji naziemnej w zakładach Airbusa w Getafe. Po przejęciu kontroli nad sensorami pracujący w niej operatorzy wykonywali różne zadania obserwacyjne, w tym śledzili cele za pomocą urządzeń optoelektronicznych / pracujących w podczerwieni (EO/IR) i zarządzali stacją radiolokacyjną za pośrednictwem zainstalowanego na pokładzie samolotu urządzenia łączności satelitarnej pracującego w paśmie Ka.

Podczas testów operatorzy na ziemi mieli pełną świadomością sytuacyjną, ponieważ korzystali z tego samego zestawu narzędzi i oprogramowania, które są dostępne dla użytkowników pokładowych stacji roboczych FITS, co doprowadziło do przekształcenia stacji naziemnej COMMOMISS w skuteczny, dodatkowy węzeł operatorski.

Dodatkowe stacje operatorów w naziemnym centrum wsparcia misji zapewniają elastyczność operacyjną podczas długich i skomplikowanych misji, dzięki dzieleniu zadań między członków załóg w powietrzu i na ziemi i umożliwiają zmniejszenie liczby operatorów (a tym samym stacji roboczych) na pokładzie samolotu podczas długotrwałych misji rozpoznawczych. Integracja z siecią dowodzenia i kierowania użytkownika przyczynia się do tworzenia wspólnego obrazu operacyjnego (Common Operational Picture), a COMMOMISS zapewnia natychmiastowy dostęp do wszystkich danych zebranych przez czujniki pokładowe w celu analizy w czasie rzeczywistym w połączeniu z prawie nieograniczonymi zasobami dostępnymi na ziemi.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.