Reklama
Reklama

Szwajcarski start-up Sirius Aviation ujawnił projekt samolotu dyspozycyjnego VTOL z napędem wodorowym Sirius Jet. Ma on być produkowany w dwóch wersjach – do użytku prywatnego i do realizacji komercyjnych usług jako latająca taksówka. Certyfikat samolotu i rozpoczęcie dostaw seryjnych maszyn Sirius Aviation planuje na 2025. Projekt Sirius Jet powstał we współpracy ze studiem innowacji BMW Designworks i szwajcarską Sauber Group zajmującą się sportami motorowymi.

Z lewej wizja dyspozycyjnego Sirius Business Jet, a z prawej latająca taksówka Sirius Millennium Jet / Ilustracja: Sirius Aviation

Układ napędowy Sirius Jet ma być zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Generowana przez nie energia ma napędzać 28 elektrycznych wentylatorów kanałowych, z których 20 jest zamontowanych w głównych skrzydłach, a 8 w stateczniku. Pełne ładowanie ogniw ma trwać krócej niż pół godziny.

W wersji Sirius Business Jet samolot ma pomieścić pilota i do trzech pasażerów. Jego planowany zasięg wynosi 1850 km. Samolot ma latać na wysokości 9 km z prędkością 520 km/h.

Pasażerski Sirius Millennium Jet ma być większy. Ma mieścić do 5 pasażerów. Jego zasięg ma wynosić 1050 km.

Sirius Jet będzie prawie bezgłośny. Ma generować mniej niż 60 dB w odległości 100 m. To mniej więcej taki hałas, jaki generuje typowa zmywarka do naczyń. Samolot będzie mógł więc latać bez żadnych ograniczeń nad chronionymi obszarami zaludnionymi.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.