Wiadomości
Republika Korei rozpoczęła testy rodzimego silnika KTF-5500 do napędu opracowywanego przez Korean Air Aerospace Business Division bezzałogowego bsl stealth KUS-LW LOWUS (Low Observable Wingman Uncrewed Aerial Vehicle System). Nowy silnik został zaprojektowany przez Hanwha Aerospace i Agencję ds. Rozwoju Obronności (ADD). Ma przejść pierwszą pełną weryfikację naziemną i ocenę wydajności na początku przyszłego roku.

Rozwój rodzimego silnika oznacza rezygnację z ukraińskiego AI-222 o ciągu ok. 25 kN, który napędza prototyp LOWUS Block I. Ukraiński napęd potraktowano jako tymczasowy. Konstruktorzy z Korei Południowej wykorzystali jego rozwiązania we własnym silniku o podobnym ciągu i charakterystyce.
Przejście z silnika ukraińskiego na rodzimy ma dla Republiki Korei ważne znaczenie strategiczne. Przedstawiciele resortu obrony w Seulu wskazali na potrzebę wyeliminowania potencjalnych zakłóceń w łańcuchu dostaw wynikających z trwającej na Ukrainie wojny. Ważne jest też zmniejszenia zależności od zagranicznych komponentów objętych ograniczeniami ITAR. Poprzez utworzenie rodzimej linii silników, możliwe będzie zwiększenie konkurencyjności eksportu uzbrojenia produkowanego w Korei Południowej.
LOWUS ma rozwijać wysoką prędkość poddźwiękową. Jego rolą będzie wspieranie załogowych myśliwców stealth KF-21 Boramae. Uruchomienie produkcji seryjnej bezzałogowca jest planowane na połowę lat 2030. Docelową cenę jednostkową LOWUS szacuje się na równowartość 700 tys. USD.








