Reklama
Reklama

27 czerwca odbyła się uroczysta prezentacja tureckiego samolotu szkolno-treningowego TAI Hurkus. To pierwsza współczesna załogowa konstrukcja lotnicza zaprojektowania samodzielnie w Turcji.

Uroczysta prezentacja samolotu szkolno-treningowego z napędem turbośmigłowym TAI Hurkus odbyła się 27 czerwca o 10:00 w obecności premiera Recepa Tayyipa Erdogana. Nazwa konstrukcji pochodzi od Vecihi Hurkusa - pioniera tureckiego lotnictwa i pierwszego producenta samolotów w Turcji. Jego dzieci wzięły udział w uroczystości. Warto dodać, że 27 czerwca to dzień jubileuszu TAI, powołanego do życia w 1984.

Porównanie planowanego wyposażenia kabin Hurkusa A i B

Hurkus powstał na podstawie umowy z 2006 pomiędzy Savunma Sanayii Mustesarligi (SSM) a Turkish Aerospace Industries (TAI). Projektowany jest w dwóch wersjach: Hurkus-A - podstawowej, która ma być certyfikowana przez EASA na podstawie wymagań CS-23, oraz Hurkus-B - ze zintegrowaną awioniką cyfrową z glass-cockpitem i HUD. Planowane jest też zbudowanie wersji bojowej samolotu - Hurkus-C, uzbrojonej w wyrzutnie pocisków rakietowych i zaawansowane systemy rozpoznania. W realizacji programu bierze udział 140 inżynierów i 70 techników. Średnia ich wieku niewiele przekracza 30 lat. Pierwotnie planowano, że prototyp Hurkusa zostanie oblatany pod koniec 2009.

Hurkus-C z  wyrzutniami pocisków Roketsan UMTAS-Cirit i systemem rozpoznania Aselsan  FLIR

TAI Hurkus napędzany jest silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-68T z 5-łopatowym śmigłem Hartzell HC-B5MA-3. Wyposażony jest w fotele wyrzucane klasy 0-0 Martin-Baker Mk T-16N, hermetyzowaną kabinę i system wytwarzania tlenu (OBOGS). Ma rozwijać maksymalną prędkość przelotową równą 574 km/h, prędkość minimalną 143 km/h, a wznoszenie maksymalne ma być równe 22 m/s. Długotrwałość lotu Hurkusa ma wynosić 4 h 15 min., a zasięg 1480 km. Zakres przeciążeń dopuszczalnych mieści się w przedziale g+7/-3,5.

Przy okazji  roll-outu Hurkusa pokazano też po raz pierwszy śmigłowce  uderzeniowe T-129, produkowane w Turcji na licencji włoskiej  AgustaWestland

Oblot Hurkusa jest planowany na sierpień. Program prób w locie przewiduje ok. 500 lotów. Dostawy pierwszych seryjnych samolotów mogą nastąpić najwcześniej półtora roku po oblocie.

Innym pokazanym po raz pierwszy publicznie wyrobem TAI był bsl Anka.  Zademonstrowano czwarty egzemplarz seryjny bezzałogowca. Na zdjęciu -  prototyp Anka w czasie prób / Ilustracje: TAI

Uroczysta prezentacja samolotu szkolno-treningowego z napędem turbośmigłowym TAI Hurkus odbyła się 27 czerwca o 10:00 w obecności premiera Recepa Tayyipa Erdogana. Nazwa konstrukcji pochodzi od Vecihi Hurkusa - pioniera tureckiego lotnictwa i pierwszego producenta samolotów w Turcji. Jego dzieci wzięły udział w uroczystości. Warto dodać, że 27 czerwca to dzień jubileuszu TAI, powołanego do życia w 1984.

Porównanie planowanego wyposażenia kabin Hurkusa A i B

Hurkus powstał na podstawie umowy z 2006 pomiędzy Savunma Sanayii Mustesarligi (SSM) a Turkish Aerospace Industries (TAI). Projektowany jest w dwóch wersjach: Hurkus-A - podstawowej, która ma być certyfikowana przez EASA na podstawie wymagań CS-23, oraz Hurkus-B - ze zintegrowaną awioniką cyfrową z glass-cockpitem i HUD. Planowane jest też zbudowanie wersji bojowej samolotu - Hurkus-C, uzbrojonej w wyrzutnie pocisków rakietowych i zaawansowane systemy rozpoznania. W realizacji programu bierze udział 140 inżynierów i 70 techników. Średnia ich wieku niewiele przekracza 30 lat. Pierwotnie planowano, że prototyp Hurkusa zostanie oblatany pod koniec 2009.

Hurkus-C z wyrzutniami pocisków Roketsan UMTAS-Cirit i systemem rozpoznania Aselsan FLIR

TAI Hurkus napędzany jest silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-68T z 5-łopatowym śmigłem Hartzell HC-B5MA-3. Wyposażony jest w fotele wyrzucane klasy 0-0 Martin-Baker Mk T-16N, hermetyzowaną kabinę i system wytwarzania tlenu (OBOGS). Ma rozwijać maksymalną prędkość przelotową równą 574 km/h, prędkość minimalną 143 km/h, a wznoszenie maksymalne ma być równe 22 m/s. Długotrwałość lotu Hurkusa ma wynosić 4 h 15 min., a zasięg 1480 km. Zakres przeciążeń dopuszczalnych mieści się w przedziale g+7/-3,5.

Przy okazji roll-outu Hurkusa pokazano też po raz pierwszy śmigłowce uderzeniowe T-129, produkowane w Turcji na licencji włoskiej AgustaWestland

Oblot Hurkusa jest planowany na sierpień. Program prób w locie przewiduje ok. 500 lotów. Dostawy pierwszych seryjnych samolotów mogą nastąpić najwcześniej półtora roku po oblocie.

Innym pokazanym po raz pierwszy publicznie wyrobem TAI był bsl Anka. Zademonstrowano czwarty egzemplarz seryjny bezzałogowca. Na zdjęciu - prototyp Anka w czasie prób / Ilustracje: TAI

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.