Wiadomości
Podczas Dnia Przemysłu Inżynieryjnego 2025 w Ingolstadt General Dynamics European Land Systems (GDELS) zaprezentował nietypowe rozwiązania: taktyczny modułowy system mostowy VIPER na średnim ciągniku Fendt i pojazd saperski Piranha 8×8 Sappeur. Oba stanowią przykład nowego podejścia do techniki inżynieryjnej.

VIPER to niewielki system mostowy zaprojektowany po to, aby umożliwić wojskom lądowym samodzielne pokonywanie niewielkich przeszkód bez wsparcia ciężkich pojazdów inżynieryjnych. System jest wyposażony w urządzenie rozkładające, które może być obsługiwane elektrycznie, hydraulicznie lub ręcznie. Moduły można łączyć, tworząc mosty o długości 5, 7 lub 9 metrów.
System VIPER jest tani dzięki wykorzystywaniu pojazdów cywilnych do zadań inżynieryjnych. Używane zwykle do zadań cywilnych ciągniki są bardzo rozpowszechnione, więc łatwo dostępne do wykonywania prac na rzecz wojska w nagłych wypadkach. Wystarczy zamontować na nich odpowiednie komponenty.
Oczywiście cywilne ciągniki mają znacznie mniejszą moc niż wyspecjalizowane pojazdy wojskowe. Nie są też opancerzone. Jednak dzięki rozproszeniu mogą znakomicie wypełniać powierzone im, nietypowe zadania.
Pojazd Piranha 8×8 Sappeur, wprowadzony już w Szwajcarii jako Pionierpanzer 21, bazuje na rodzinie kołowych transporterów opancerzonych GDELS. Został specjalnie wyposażony do wykonywania zadań inżynieryjnych. W tylnej części Sappeur może pomieścić 6-osobowy zespół inżynieryjny lub potrzebny sprzęt.

Z przodu Piranha 8×8 Sappeur został wyposażony w okucia do montażu osprzętu. W zależności od zadania, może to być lemiesz spycharki, ramię manipulatora lub pług górniczy. W Ingolstadt zaprezentowano pojazd z manipulatorem i lemieszem spycharki (Dozer Blade Manipulator, DBM) produkowanymi przez CGS.








