Reklama
Reklama

USA próbują zablokować turecki program budowy myśliwców piątej generacji KAAN, decyzją Kongresu zakazując eksportu silników F110. W tej sytuacji Turcja – państwo NATO – poszukuje innych dostawców silników poza Sojuszem, prowadząc rozmowy z Rosją, Chinami i Republiką Korei. Realizuje też program rozwoju własnego silnika o odpowiednich parametrach.

 

Prototypy samolotów KAAN są napędzane amerykańskimi silnikami F110, takimi samymi, jakie służą do napędu myśliwców F-16 tureckich wojsk lotniczych. Amerykanie dostarczyli już silniki potrzebne TAI do zbudowania i testowania prototypów, ale odmawiają dalszych dostaw / Zdjęcie: TAI

 

Amerykańska blokada opóźni dostawy seryjnych samolotów KAAN. Program zakładał, że pierwsze zostaną zbudowane do 2028. Teraz tureckie szacunki mówią, że najwcześniej nastąpi to w 2030.

Turcja opracowuje własny silnik do napędu KAAN. To TF35000 projektowany przez TEI (TUSAŞ Engine Industries). Jego pierwsze testy zaplanowano na 2026. Integracja seryjnych TF35000 z nowym samolotem była dotąd planowana na 2032. Być może amerykańska blokada spowoduje przyspieszenie prac nad silnikiem.

Turcja będzie miała też problem z realizacją umowy na dostawy KAAN do Indonezji. Indonezja zamówiła 48 samolotów tego typu. Mają być one napędzane silnikami TF35000. Jeśli priorytetem będą dostawy silników tego typu do KAAN przeznaczonych dla lotnictwa tureckiego, dostawy dla Indonezji mogą opóźnić się o wiele lat.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.