Wiadomości
Sekretarz US Navy (SECNAV) John C. Phelan poinformował wczoraj, 5 grudnia 2025, że amerykańska flota i US Marine Corps wybrały okręt desantowy LST 100 (LST – Landing Ship Transport) holenderskiej stoczni Damen w ramach programu średnich okrętów desantowych (LSM). Wybór wynika z potrzeb USMC szybkiego wprowadzenia dodatkowych możliwości transportu przybrzeżnego w trudnych warunkach, w których brakuje obiektów portowych i infrastruktury. Ponadto wybranie gotowego projektu, dostępnego już na rynku, ma na celu minimalizację ryzyka produkcyjnego i obniżenie kosztów. Pierwotnie USMC planował wprowadzenie podobnego okrętu do służby w 2024.

LST 100 to jednostka o wyporności około 3900 ton, zdolna do transportu ładunków i żołnierzy piechoty morskiej na odległość ponad 3400 mil morskich. Okręt może przewieźć 500 ton ładunku na 1020 m2 powierzchni przeładunkowej (RoRo) o długości 100 i szerokości 16 m. LST 100 ma możliwość przewozu śmigłowców.
USMC planuje budowę 35 okrętów tej klasy. Miałyby one powstawać w różnych stoczniach w USA. Ostateczny projekt będzie wymagał dostosowania do specyficznych procedur produkcyjnych każdej z nich. US Navy i USMC zamierzają wdrożyć wspólny standardowy zestaw urządzeń do serwisowania i utrzymywania w gotowości do służby zamawianych okrętów.
LST 100 został wcześniej wybrany przez australijską marynarkę wojenną w ramach programu zakupu 8 ciężkich okrętów desantowych (Landing Craft Heavy). Ma je wyprodukować Austral w stoczni Henderson Shipyards w Australii Zachodniej. Budowa pierwszego ma rozpocząć się w 2026. Jeden okręt tej klasy, NNS Kada, został dostarczony w 2021 nigeryjskiej marynarce wojennej.








