Wiadomości
26 listopada w Brazylii odbyła się uroczystość wodowania czwartego okrętu podwodnego z napędem spalinowo-elektrycznym klasy Riachuelo – S43 Almirante Karam (wcześniej Angostura). Jednostka jest pochodną rodziny Scorpène zaprojektowanej przez francuską Naval Group. Ma długość o około 5 metrów większą niż okręt podstawowy. S43 jest pierwszą jednostką tej klasy w całości zbudowaną w Brazylii przez Itaguaí Construções Navais (ICN).

Jednocześnie z wodowaniem S43 Almirante Karam marynarce wojennej Brazylii przekazano S42 Tonelero – trzeci okręt podwodny klasy Riachuelo. Okręty tej klasy mają wyporność w zanurzeniu 2000 ton. Mają prawie 72 m długości i 6 m średnicy. Ich głębokość operacyjna sięga 300 metrów, prędkość 40 km/h, a autonomiczność 70 dni. Załogę stanowi 8 oficerów i 34 marynarzy.
Okręty podwodne klasy Riachuelo są uzbrojone w ciężkie torpedy MBDA F21 i pociski przeciwokrętowe SM39 Block 2 Mod 2 Exocet. Ich system rozpoznania podwodnego składa się z sonaru Thales TSM 2233 Eledone (DSUV-22) i dwóch sonarów TSM 2253, zintegrowanych z systemem Thales S-Cube. Naval Group dostarcza również taktyczny system misji SUBTICS, który zapewnia nadzór akustyczny, pozyskiwanie danych i obrazu z peryskopów optoelektronicznych i uderzeniowych, sterowanie uzbrojeniem, kontrolę uszkodzeń i ciągły monitoring systemu, a także transmisję i pozyskiwanie danych za pośrednictwem łącza danych. Peryskopem uderzeniowym jest Safran Series 20 (APS). Okręt jest również wyposażony w system obrony Contralto.
Okręty podwodne klasy Riachuelo to efekt strategicznego, długoterminowego partnerstwa, nawiązanego przez Brazylię z Francją w 2008 w ramach Programu Rozwoju Okrętów Podwodnych (PROSUB). Obejmuje on budowę stoczni, nowoczesnej bazy okrętów podwodnych, zakładu produkcyjnego oraz szeroko zakrojony transfer technologii i szkolenie we Francji ponad 250 Brazylijczyków. Specjaliści ci przeszli szkolenia techniczne w zakresie spawalnictwa, wytwarzania komponentów elektrycznych i innych potrzebnych do budowy okrętów podwodnych. Pozwoliło to ICN opanować cały proces produkcyjny, od kształtowania blach po integrację i testowanie systemów pokładowych.
Kolejnym etapem rozwoju brazylijskiej marynarki wojennej jest opracowanie okrętu podwodnego z napędem atomowym SN-10 Álvaro Alberto. Jego wodowanie zaplanowano na 2034 (10 lat później niż przewidywano pierwotnie, głównie z powodu ograniczeń budżetowych). Nowe okręty mają zwiększyć brazylijski potencjał odstraszania.








