Wiadomości
Brytyjski Hybrid Air Vehicles (HAV) poinformowało o uzyskaniu wstępnego zamówienia na 3 hybrydowe sterowce Airlander 10 do użytku wojskowego. Przedsiębiorstwo nie ujawniło potencjalnego klienta. Z komunikatu wynika, że jest nim innowacyjny podmiot, który chce zaoferować nowe możliwości odbiorcy końcowemu.

Airlander 10 (pierwotnie oznaczony jako HAV 304) powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie US Army na platformę wywiadowczą, obserwacyjną i rozpoznawczą (ISR). Jego pierwszy lot odbył się w 2012. W 2013 program został anulowany.
HAV planuje rozpoczęcie produkcji Airlander 10 w 2026 w Doncaster w Anglii. W pierwszej kolejności ma realizować zamówienie hiszpańskich linii lotniczych Air Nostrum. W czerwcu 2022 złożyły one rezerwację na 10 sterowców. W sierpniu 2023 zamówienie zostało podwojone.
W 2023 HAV podpisało memorandum o porozumieniu (MOU) z działem zaawansowanych badań i technologii FalconWorks BAE Systems. Przedsiębiorstwa mają zbadać potencjał sterowców w zastosowaniach związanych z bezpieczeństwem i obronnością.
Airlander 10 ma długość 98 m. Może przewozić do 100 pasażerów na odległość 3700 km. Jest napędzany czterema 4-litrowymi silnikami wysokoprężnymi V8 z turbodoładowaniem, każdy o mocy 325 KM.




 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                 
                                


