Reklama
Reklama

Wypadek Gazelle w Czarnogórze

W piątek rozbił się śmigłowiec Gazelle, należący do wojsk lotniczych Czarnogóry. Załoga odniosła poważne obrażenia.

Śmigłowiec Gazelle HN-45M rozbity pod Podgoricą / Zdjęcie: faktor.ba

Należący do Vazduhoplovstvo Vojske Crne Gore (VVCG, wojsk lotniczych Czarnogóry) nieuzbrojony śmigłowiec uderzeniowy SOKO HN-45M Gazelle GAMA-2 rozbił się w piątek, o godz. 13:08 czasu miejscowego, w pobliżu Instytutu Komanski Most, na osiedlu Gornja Gorica, w zachodniej części stolicy kraju, Podgoricy. Na jego pokładzie znajdowali się 2 lotnicy: z-ca VVCG, 47-letni płk Namik Arifović, mający nalot 1800 h i szef operacji lotniczych VVCG 46-letni ppłk Miroljub Antanasijević, legitymujący się nalotem 1200 h.

Według świadków śmigłowiec leciał na wysokości ok. 100 m, gdy nagle rozpoczął wykonywanie powolnego zakrętu w lewo, a następnie awaryjnego lądowania autorotacyjnego. Następnie zderzył się z ziemią i przewrócił na lewą stronę, w wyniku czego nastąpiło częściowe odłamanie belki ogonowej oraz uszkodzenie łopat wirnika nośnego i kabiny. Przybyli na miejsce mieszkańcy wydostali z kabiny ppłka Antanasijevića. Gorzej było z nieprzytomnym płkiem Arifovićem, którego udało się ewakuować dopiero po ustawieniu śmigłowca w normalnym położeniu.

Obydwaj lotnicy zostali natychmiast przewiezieni do miejskiego szpitala. Na miejscu okazało się, że płk Arifović, który zapadł w śpiączkę, ma poważne uszkodzenia mózgu i kręgosłupa, złamane żebra i przebite płuco. Natomiast ppłk Antanasijević odniósł obrażenia klatki piersiowej i kręgosłupa. Obecnie obaj lotnicy znajdują się na oddziale intensywnej terapii.

Wkrótce po wypadku szef sztabu sił zbrojnych Czarnogóry, adm. Dragan Samardžić poinformował media, że rozbity śmigłowiec był w dobrym stanie technicznym, a jego obsługa techniczna była wykonywana prawidłowo. Wiropłat to Aerospatiale SA.342L Gazelle, wyprodukowany na licencji przez zakłady SOKO w Mostarze, 8 kwietnia 1991. Do czasu wypadku wylatał 840 h 20 min. Od ostatniego przeglądu typu C-2 (po 4 tys. h lub 12 latach eksploatacji), wykonanego 28 maja 2012 w zakładach Avioservice IKAR AD Laktasi w Banja Luce, wylatał 153 h 15 min. Napędzający go silnik Turbomeca Astazou XIVM wylatał 1558 h 35 min. Przeglądy silników tego typu wykonywane są co 1750 h.

W 2006 Helikopterska Eskadrila VVCG miała na stanie 15 śmigłowców Gazelle, w tym wielozadaniowe SA.341G i SOKO HO-42 (SA.341H), rozpoznawczy SOKO HO-42 HERA (SA.341H), służące do ewakuacji medycznej SOKO HS-42 (SA.341H) i uderzeniowe SOKO HN-45M GAMA-2 (SA.342L) przeznaczone do zwalczania broni pancernej i pojazdów. 2 września 2011 jeden z SOKO HS-42 został zniszczony w katastrofie, w której śmierć poniosło 3 lotników.

Obecnie w stanie zdatnym do lotu są nie więcej niż 4 czarnogórskie Gazelle. W efekcie piątkowego zdarzenia wszystkie zostały uziemione do czasu wyjaśnienia przyczyn wypadku. Wstępny raport ma być opublikowany najpóźniej 26 czerwca.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.