Honeywell opublikował prognozę rynku samolotów odrzutowych klasy biznes na najbliższą dekadę.
Opublikowana przez przedsiębiorstwo Honeywell Aerospace prognoza zakłada, że w ciągu najbliższej dekady na całym świecie dostarczonych zostanie 9450 samolotów odrzutowych klasy biznes. Ich łączna wartość to 280 mld USD (935 mld zł).
46% dostaw stanowić będą duże samoloty, których wartość stanowić będzie aż 75% w/w kwoty. Popularność zawdzięczają wygodnym kabinom, dużemu zasięgowi i możliwościom, jakie zapewnia nowoczesna awionika (Rekordowe przeloty Citation X+, 2014-10-21, Gulfstream prezentuje dwa nowe biznesjety, 2014-10-15, Falcon 8X już gotowy, 2014-07-23). Natomiast proporcje zakupionych odrzutowców średnich i małych będą niemal jednakowe – 28% i 26% (Pierwszy Legacy 500 trafił do użytkownika, 2014-10-13). Jednak te pierwsze będą niemal dwukrotnie droższe.
Bieżący rok zamknie się liczbą 650-675 dostarczonych odrzutowców klasy biznes. Jest to kilkuprocentowy wzrost w porównaniu z 2013 (Prognoza rynku biznesjetów, 2013-10-22). Niestety, 2015 nie będzie jeszcze rokiem gwałtownego skoku, mimo wprowadzenia na rynek kilku nowych modeli. Co ciekawe, w dekadzie 2014-2024 nie zostanie osiągnięty rekordowy poziom dostaw, jaki odnotowano w 2008.
Największe zapotrzebowanie na nowe biznesjety zgłaszają użytkownicy z Ameryki Pn. – aż 59% ogólnej liczby prognozowanych dostaw. Nota bene jest to 2-% spadek w porównaniu z 2013. Dużym graczem na rynku będą kraje z tzw. grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i ChRL). W ciągu najbliższych 2 lat mają one nabyć aż 45% nowych odrzutowców klasy biznes.
Dzięki rozwojowi Brazylii region Ameryki Pd. będzie miał aż 17% rynku w najbliższej dekadzie, czyli o 1% mniej niż Europa. Tradycyjnie już najmniej nowych biznesjetów – po 3% ogólnej liczby – kupią operatorzy z Bliskiego Wschodu i Afryki oraz Azji-Pacyfiku.