Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wznowienie produkcji Tu-160?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 20 marca 2015

Rosyjskie media informują o możliwym wznowieniu produkcji bombowców Tu-160. Miałyby one wzmocnić rosyjską triadę strategiczną przed powstaniem samolotu bombowego nowej generacji.

Kazańskie zakłady lotnicze (KAZ, Kazanskij awiacjonnyj zawod) kilka lat temu rozpoczęły remonty i modernizację bombowców strategicznych o zmiennej geometrii skrzydeł Tu-160 (obecnie obowiązujący plan przewiduje zmodernizowanie do 2020 dziesięciu samolotów). Od pewnego czasu pojawiają się też informacje o możliwości wznowienia ich produkcji. Szacuje się, że FR potrzebuje co najmniej 15 bombowców podobnej klasy, by utrzymać na wymaganym poziomie ten komponent triady strategicznej. Z obecnie posiadanych przez rosyjskie WWS 12-16 Tu-160 zdolnych do pełnienia służby jest nie więcej niż 5, w tym jeden zmodernizowany (Oblot zmodernizowanego Tu-160, 2014-11-20).

Analitycy oceniają, że rosyjski przemysł lotniczy ma problemy z zaprojektowaniem i budową strategicznych samolotów bombowych nowej generacji PAK DA (perspiektiwnyj awiacjonnyj kompleks dalnoj awiacji, Poddźwiękowy bombowiec dla WWS FR , 2013-03-04). Program realizuje KB im. Tupolewa, a pierwsze seryjne bombowce mają trafić do WWS w 2025. Póki co brakuje jednak doświadczonych konstruktorów i nowoczesnych technologii. Łatwiejsze w tej sytuacji może być więc wznowienie produkcji starych, ale ciągle jeszcze spełniających podstawowe wymagania samolotów, niż konstruowanie całkowicie nowych.

Przedstawiciele KAZ szacują koszt wznowienia produkcji Tu-160 na co najmniej kilkadziesiąt miliardów rubli. Bardziej prawdopodobne jest jednak, że przekroczy on znacznie 100 mld rubli (czyli ok. 2 mld USD). A cena jednostkowa nowego, zmodernizowanego Tu-160M jest szacowana na 15-20 mld rubli (250-350 mln USD).

Obecnie w KAZ trwa weryfikacja posiadanej dokumentacji i wyposażenia produkcyjnego Tu-160. Celem inwentaryzacji jest określenie czasu i środków potrzebnych do wznowienia produkcji. Według nieoficjalnych źródeł, wnioski nie są zbyt optymistyczne. Tylko digitalizacja dokumentacji może potrwać 3 lata, zajmując co najmniej 500 doświadczonych specjalistów, których w Rosji brakuje. Dużych nakładów wymaga też odbudowanie linii technologicznych obróbki wielkogabarytowych elementów tytanowych. Odrębnym problemem może być zastąpienie komponentów wcześniej dostarczanych przez przedsiębiorstwa ukraińskie. Nie wiadomo też, czy uda się wznowić produkcję zmodernizowanych silników NK-32 napędzających Tu-160.

Decyzję o powstaniu strategicznego samolotu rakietowo-bombowego podjęto w ZSRS w czerwcu 1974. Trzy prototypy Tu-160 powstały już 3 lata później. Seryjny samolot oblatano w 1984. Planowano zbudowanie stu Tu-160, ale ostatecznie do 1992 powstały jedynie 34. Po rozpadzie ZSRS 19 z nich pozostało na Ukrainie. W wyniku długich negocjacji 8 trafiło do WWS FR, 10 zniszczono w ramach realizacji umów rozbrojeniowych, a jeden pozostał w muzeum w Priłukach. W 1997 w Kazaniu miała zostać wznowiona produkcja Tu-160, ale skończyło się na dokończeniu montażu dwóch samolotów, których produkcję wcześniej przerwano. Z zamówień na nowe samoloty WWS wówczas zrezygnowały. Teraz szanse na kontrakt wydają się większe.


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.