Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chorwacja poszukuje następców MiG-21

Lotnictwo wojskowe, 10 kwietnia 2015

Rząd Chorwacji postanowił utrzymać w służbie samoloty przeznaczone do obrony powietrznej kraju.

Do końca br. Chorwaci mają podjąć decyzję, jaki typ zastąpi w służbie używane obecnie MiG-21 / Zdjęcie: MO Chorwacji

Rada obrony Chorwacji, pod przewodnictwem pani prezydent Kolindy Grabar-Kitarović podjęła decyzję o utrzymaniu w służbie samolotów bojowych i rozpoczęciu programu poszukiwania użytkowanych obecnie samolotów MiG-21bisD/UMD. Według niepotwierdzonych informacji rząd w Zagrzebiu ocenił już trzy możliwe rozwiązania.

Wyborem nowych samolotów zajmie się komisja, złożona z przedstawicieli ministerstw obrony, finansów i gospodarki, parlamentarzystów i wyższych oficerów Hrvatsko Ratno Zrakoplowstwo i Protizracna Obrana (HRZiPO, wojsk lotniczych i obrony powietrznej Chorwacji). Zwycięzca ma być znany przed końcem br. Finalizacja umowy nastąpi w 2016.

Według części chorwackiej prasy pod uwagę brane będą wyłącznie samoloty produkcji zachodniej – nowe lub używane F-16 lub Gripeny (Oferta Gripenów dla Chorwacji, 2012-10-11). Te pierwsze mogą pochodzić z zapasów magazynowych US Air Force albo wojsk lotniczych Belgii lub Holandii. W grę wchodzi też leasing samolotów od Szwedów, analogicznie do rozwiązania przyjętego przez Czechów i Węgrów. W przypadku alokowania mniejszego budżetu na następców MiG-21 rozważany ma być zakup używanych francuskich Mirage 2000 (Francuska oferta dla Kolumbii, 2015-02-13), izraelskich Kfirów lub południowkoreańskich F/A-50.

Obecnie HRZiPO dysponują 12 MiG-21bisD/UMD, zmodernizowanymi pod nadzorem ukraińskiego Ukrspecexportu (Pierwsze zmodernizowane chorwackie MiGi-21bis , 2014-05-12). Generał Drago Lovrić, szef sztabu sił zbrojnych Chorwacji twierdzi, że w maju wyposażona w nie eskadra będzie całkowicie zdolna do działań operacyjnych.

W tym samym miesiącu delegacja specjalistów HRZiPO ma udać się do USA, aby wybrać śmigłowce OH-58D Kiowa Warrior, które zostaną przekazane Chorwacji przez Waszyngton (Chorwacja wymieni śmigłowce?, 2014-08-25). Oferta amerykańska nie obejmuje uzbrojenia, które ma być zakupione po przyznaniu przez rząd w Zagrzebiu funduszy na ten cel. 


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2017 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.