Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IDEF 2015: Polskie porozumienia z TAI

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 06 maja 2015

W ciągu dwóch dni targów IDEF polskie przedsiębiorstwa podpisały z Turkish Aerospace Industries (TAI) porozumienia o współpracy w ramach programu Kruk.

Podpisanie porozumienia o współpracy między TAI a WCBKT / Zdjęcie: Krzysztof Cedrowski

Ministerstwo Obrony Narodowej, zmniejszając liczbę kupowanych śmigłowców wielozadaniowych z 70 do pięćdziesięciu i skupiając się głównie na wersjach specjalistycznych, zadeklarowało jednocześnie, że wynika to z chęci przyśpieszenia zakupów następców wysłużonych Mil Mi-24D/W (Rusza przetarg na śmigłowce uderzeniowe, 2014-07-08).

W ramach programu zakupu 20-32 śmigłowców bojowych realizowanego pod kryptonimem Kruk, turecką propozycją jest produkowany przez TAI T129 ATAK (T129 przeciwko PPK, 2015-05-05; Pierwsze T129 w linii, 2014-04-26). Turcy spodziewają się ogłoszenia dialogu technicznego w trzecim kwartale 2015 i chcą się do tego dobrze przygotować, dobierając polskich partnerów przemysłowych.

Zawarta dzień wcześniej umowa między tureckim przedsiębiorstwem a MESKO. Uczestniczyła w niej także delegacja MON, z wiceministrem Czesławem Mroczkiem na czele

Dlatego zdecydowali się na podpisanie podczas targów IDEF dwóch porozumień. Pierwsze zostało zawarte wczoraj o 15.00 między TAI a MESKO, drugie zaś dzisiaj o 14.00, partnerem tureckiego przedsiębiorstwa zostało WCBKT (Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne). Stronę turecką reprezentowali Sunar Oktay i Levent Aksoy, a polską Piotr Jaromin i Katarzyna Lipińska oraz Robert Kaczmarek i Roman Fiszer.

Turcy zamierzają zaoferować śmigłowiec bojowy T129 ATAK w polskim programie Kruk. Tureckie siły zbrojne odebrały już pierwszą partię 9 wiropłatów wczesnej wersji seryjnej T129A EDH, z których dwa są obecnie używane bojowo / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Jeżeli T129 ATAK zostanie wybrany, to – zgodnie z porozumieniami – MESKO ma być odpowiedzialne ze strony polskiej za uzbrojenie śmigłowca i jego systemy celownicze, a WCBKT za wyposażenie lotniskowe.

Turecki wiropłat jest produkowany na licencji AgustaWestland, którego filią w Polsce jest PZL-Świdnik. Chcąc dobrze przygotować się do dialogu technicznego, Turcy już rozpoczęli rozmowy ze świdnickim przedsiębiorstwem w sprawie montażu finalnego T129 ATAK w polskich zakładach, w przypadku gdyby śmigłowiec został wybrany przez MON.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.