Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

List intencyjny w sprawie AW249

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 12 lipca 2018

Leonardo i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały List Intencyjny określający zasady współpracy w ramach programu AW249 – najnowszego śmigłowca uderzeniowego,obecnie będącego na etapie prac projektowych, mającego zaspokoić zapotrzebowanie Wojska Polskiego. W podpisanym dokumecie spółki sformułowały zasady przyszłej współpracy w zakresie projektowania, produkcji, montażu końcowego, sprzedaży i wsparcia posprzedażnego AW249.

Wizualizacja śmigłowca uderzeniowego AW249 / Ilustracja: Leonardo

Dokument potwierdza zainteresowanie PGZ i Leonardo rozwojem oraz produkcją nowego śmigłowca uderzeniowego, tworzonego na potrzeby Aviazione dell’ Esercito Italiano (AVES, lotnictwa wojsk lądowych Włoch) i jego polskiego wariantu w ramach programu Kruk (Plany transformacji AVES, 2017-02-07).

Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters powiedział: Ta umowa to kamień milowy w historii współpracy włoskiego i polskiego przemysłu obronnego, włączający polski przemysł w najważniejszy obecnie program rozwoju śmigłowca bojowego. Grupa Leonardo – za pośrednictwem spółki PZL-Świdnik – współpracuje od lat z polskim Ministerstwem Obrony Narodowej, a ta umowa otwiera nowe możliwości zaangażowania się w rozwój programu Kruk, dzięki czemu możemy wspólnie z PGZ budować przyszłość polskiego przemysłu obronnego.

Prezes PGZ Jakub Skiba dodał: Dzisiejsze porozumienie otwiera nowe możliwości przed spółkami PGZ specjalizującymi się w lotnictwie. Współpraca z włoskim przemysłem we wspólnym opracowywaniu rozwiązań dla naszych sił zbrojnych w ramach programu Kruk pozwoli nam poszerzyć kompetencje oraz włączyć nasze spółki – w ścisłej współpracy z należącymi do Grupy Leonardo zakładami lotniczymi PZL-Świdnik – w program AW249. Ten zaawansowany technologicznie projekt, prowadzony przez Grupę Leonardo, będzie promowany także na rynkach całego świata.

AW249 będzie zawierał wszystkie najnowsze rozwiązania technologiczne w swoim segmencie rynkowym i będzie czerpać z wieloletniego doświadczenia zebranego dzięki śmigłowcowi AW129 Mangusta, a także z know-how Grupy Leonardo w tym sektorze przemysłu śmigłowcowego.

Śmigłowiec AW249 o maksymalnej masie startowej 7-8 t będzie charakteryzował się prędkością i długotrwałością lotu pozwalającą na przetrwanie w najtrudniejszych warunkach, podczas realizacji zadań bezpośredniego wsparcia lotniczego i rozpoznawczo-eskortowych. AW249 będzie dysponował najnowocześniejszymi urządzeniami łączności i kierowania, umożliwiającymi zarządzanie i kierowanie bezzałogowymi statkami latającymi, a także polepszającymi świadomość sytuacyjną, a tym samym zmniejszającymi wysiłek załogi i poprawiającymi bezpieczeństwo. Dodatkowo, dzięki zaawansowanym technologiom oraz zastosowaniu specjalnej filozofii projektowej, AW249 – w porównaniu z poprzednią generacją śmigłowców – ma przynieść oszczędności kosztów eksploatacji.

Poza działkiem w wieżyczce pod nosową częścią kadłuba AW249 będzie przenosił uzbrojenie o masie powyżej 1800 kg na 6 pylonach podskrzydłowych, na których można będzie podwiesić kierowane pociski rakietowe powietrze-ziemia lub powietrze-powietrze, niekierowane pociski rakietowe lub zbiorniki paliwa. Dwa silniki o dużej mocy pozwolą śmigłowcowi operować w każdych warunkach klimatycznych i środowiskach (pustynnym, arktycznym, na dużej wysokości i na morzu).

Grupa Leonardo podpisała kontrakt z włoskim Ministerstwem Obrony Narodowej w styczniu 2017. Jego celem jest spełnienie wymagań AVES dotyczących zastąpienia nowymi wiropłatami floty AW129, które mają zostać wycofane po 35 latach służby (do 2026). Nowe śmigłowce mają być eksploatowane przez kolejne 30 lat.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.