Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kontrakt dla TAI na ATAK 2

Przemysł zbrojeniowy, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 24 lutego 2019

22 lutego turecki Zarząd przemysłu zbrojeniowego (Savunma Sanayii Başkanlığına, SSB) zawarł z TUSAŞ (ang. TAI, Turkish Aerospace Industries) kontrakt na zaprojektowanie i zbudowanie ciężkiego śmigłowca uderzeniowego – Ağır Sınıf Taarruz Helikopter (ASTH), nazywanego także ATAK 2. Prototyp 10-tonowego śmigłowca ma zostać oblatany w 2024. Seryjne ASTH miałyby zastąpić w linii lżejsze śmigłowce bojowe T129 ATAK – licencyjną wersję włoskiego AW129.

Wizja ciężkiego śmigłowca uderzeniowego TAI ASTH / Ilustracja: TAI

TAI prowadzi prace nad ciężkim śmigłowcem uderzeniowym od 2017. Pierwotnie zakładano, że będzie on ważył 6-7 t i wykorzystywał komponenty śmigłowca wielozadaniowego T625. Ostatecznie zdecydowano się na budowę maszyny odpowiadającej masą amerykańskiemu AH-64 Apache. Oznacza to konieczność zaprojektowania większości komponentów nowego śmigłowca od zera, a także zastosowania silników o znacznie większej mocy niż w T129, a nawet T625. Nie wiadomo, w jaki sposób Turcja je pozyska. SSB chce, by ASTH był w maksymalnym stopniu zbudowany z komponentów tureckich.

Ilustracja: TAI

Warto zauważyć, że także Leonardo (AgustaWestland) pracuje nad projektem śmigłowca uderzeniowego cięższego od T129. T249 miałby ważyć co najmniej 7-8 t. Nie wiadomo, czy Turcja współpracuje w tym zakresie z Włochami (Katar kupuje tureckie T129, 2019-01-06, List intencyjny w sprawie AW249, 2018-07-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.