W CAGI (Centralny Instytut Aerohydrodynamiczny) prowadzone są testy tunelowe modeli zmodyfikowanego ciężkiego samolotu transportowego Słoń (CAGI doskonali aerodynamikę Slona, 2022-07-07). Prace realizowane są w ramach kontraktu Instytutu z Ministerstwem Przemysłu i Handlu FR w ramach programu badawczego Technologie-Transport-2.
Dla zwiększenia efektywności paliwowej i poprawy właściwości eksploatacyjnych samolotu specjaliści Instytutu opracowali wiele modyfikacji jego elementów. Są to różne opcje końcówek skrzydeł, alternatywny przekrój kadłuba, zredukowane owiewki połączenia skrzydeł z kadłubem oraz nowe pylony z gondolami silników. Ich wpływ na aerodynamikę modelu został oceniony podczas ostatniego cyklu badawczego. Podczas testów szczególną uwagę zwrócono na końcówki skrzydeł o różnych konfiguracjach.
Ważne analizy dotyczą rozpiętości płata. Jeśli będzie ona zbyt duża, znacznie zostanie ograniczona liczba lotnisk, z których będzie mógł operować Słoń. Mniejsza rozpiętość spowoduje zaś zmniejszenie zasięgu. Alternatywą może być zastosowanie składanych końcówek skrzydeł. Samolot będzie jednak wówczas cięższy, trudniejszy i droższy w produkcji.
Słoń ma zastąpić ciężki samolot transportowy dalekiego zasięgu An-124 Rusłan. Będzie przeznaczony do transportu ładunków ciężkich i ponadgabarytowych na dystansie około 7000 km z prędkością 850 km/h. Wymagać będzie pasa startowego o długości 3 km. Maksymalny udźwig Słonia ma wynosić 180 ton (An-124 – 120 t). Napęd samolotu mają stanowić rosyjskie silniki turboodrzutowe PD-35.