Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Słoweńcy odebrali pierwszego AT-802

Lotnictwo cywilne, Służby państwowe, 29 maja 2023

Ministerstwo obrony Słowenii odebrało w pierwszej połowie maja br. pierwszy samolot pożarniczy Air Tractor AT-802. Maszyna wystartowała z hiszpańskiego miasta Viver i po międzylądowaniu w porcie lotniczym Calvi – Sainte-Catherine na Korsyce dotarła do Słowenii, do portu lotniczego w Lublanie.

Wszystkie zamówione przez Słowenię AT-802 mają docelowo reprezentować standard Fire Boss z pływakami

Samolot (nr ser. 802-0990) nosi tymczasowe hiszpańskie znaki rejestracyjne EC-NZL. W Słowenii ma zostać zarejestrowany jako S5-BZR. AT-802 ma podwozie kołowe w układzie klasycznym i  dwuosobową kabinę. Najpóźniej 15 czerwca do Słowenii ma dotrzeć drugi samolot w takiej samej konfiguracji.

Do marca 2024 Słoweńcy mają odebrać jeszcze parę AT-802A Fire Boss. Będą to już samoloty w konfiguracji z pływakami i jednomiejscową kabiną. Przed końcem października 2023 oba dwumiejscowe samoloty mają zaś powrócić do Hiszpanii, gdzie zostaną przebudowane do takiej samej wersji pływakowej AT-802 Fire Boss.

Słoweńcy utworzą specjalną lotniczą jednostkę gaśniczą podlegającą  Administracji Republiki Słowenii ds. ochrony i ratownictwa

Słoweńcy zdecydowali o zakupie 4 samolotów pożarniczych AT-802 Fire Boss po dużych pożarach w regionie Karst w lipcu 2022. Umowę podpisano w 17 kwietnia br. Sygnował ją minister obrony Słowenii Marjan Šarec, pełniący obowiązki dyrektora generalnego słoweńskiego MO w Uprava Republike Slovenije za zaščito in reševanje (URSZR, Administracji Republiki Słowenii ds. ochrony i ratownictwa) Leon Behin i dyrektor generalny Air Tractor Europe (ATE) Rafael Selma. Nowo wyprodukowane maszyny mają pochodzić z europejskiego oddziału ATE w Hiszpanii i być wyposażone w zbiorniki na środek gaśniczy o pojemności 3104 l.

Maszyny zostaną podporządkowane nowo tworzonej specjalnej lotniczej jednostce gaśniczej podlegającej URSZR. Za szkolenie pilotów i personelu technicznego będzie odpowiadać ATE. Planuje się, że samoloty będą mogły wejść do eksploatacji jeszcze latem br. Nie zdecydowano jeszcze gdzie Air Tractory będą stacjonować.

Jak powiedział minister Šarec, samoloty AT-802 to nowa era w walce z klęskami naturalnymi w Słowenii. Ich zakup był natychmiastową reakcją na brak odpowiednich statków powietrznych do gaszenia pożarów. Zgodę na utworzenie lotniczej jednostki gaśniczej rząd Słowenii wydał 30 stycznia br. Zbudowanie takich zdolności zaplanowano w latach 2023-2026 poprzez zakup maksymalnie 6 samolotów pożarniczych, w tym 2 jako opcji. Zakup 2 dodatkowych AT-802 może został zrealizowany przez Lublanę po 2025.

Zakup AT-802 jest w 85% finansowany ze środków Unii Europejskiej / Zdjęcia: ATE

Projekt jest w 85% finansowany ze środków Unii Europejskiej z tzw. Funduszu Spójności na lata 2021-2027. Słoweńska jednostka lotnicza ma też zostać w przyszłości włączona w Mechanizm Ochrony Ludności UE, by wspierać zwalczanie pożarów również w innych państwach UE.

Od 1992 Air Tractor zbudował już ponad 1000 samolotów AT-802. Zakupiły je m.in. rządy i prywatni operatorzy z USA, Kanady, Australii, RPA, Chile, Argentyny, Brazylii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoch, Szwecji, Izraela, Cypru, Chorwacji, Czarnogóry, Macedonii Północnej, Grecji, Turcji i Arabii Saudyjskiej. W ostatnim czasie zainteresowanie tymi samolotami wyraziła też Albania i Bośnia i Hercegowina. Poza sprzedażą samolotów ATE zajmuje się także ich leasingiem i świadczeniem usług zwalczania pożarów. W tym roku spodziewać się należy 50 AT-802 wypożyczonych do tych celów, które będą operować w Hiszpanii, Portugalii, Turcji, Grecji, Niemczech, Francji, na Cyprze i w Arabii Saudyjskiej (Obsługa hiszpańskich AT-802 w ZTC, 2023-03-16, USSOCOM wybrało AT-802U, 2022-08-02, Czarnogórskie AT-802 w akcji, 2020-04-17).

Na podstawie informacji Igora Bożinovskiego.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.