Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Obsługa macedońskich AT-802 w ZTC

Lotnictwo cywilne, Lotnictwo wojskowe, 06 października 2016

Chorwackie ZTC zajmie się obsługą techniczną samolotów pożarniczych AT-802A, należących do Macedonii.

Macedoński Air Tractor AT-802A Fire Boss podczas przeglądu w hangarze ZTC / Zdjęcie: Igor Bozinovski

Długoletnia współpraca hiszpańskiej spółki Avialsa T-35 z Walencji i chorwackiego państwowego przedsiębiorstwa Zrakoplovno-Tehnicki Centar (ZTC), zajmującego się obsługą samolotów nabrała nowego wymiaru. 13 września Avialsa dostarczyła do ZTC jeden z macedońskich samolotów pożarniczych Air Tractor AT-802A Fire Boss w celu przeprowadzenia jego planowej obsługi technicznej. Samolot należący do Direkcija za zasztita i spasuwanie (DZS, Dyrekcji Ochrony i Ratownictwa), noszący znaki rejestracyjne Z3-BGU (nr ser. 802A-0313) został dostarczony przez pilota Avialsa z międzynarodowego portu lotniczego im. Aleksandra Wielkiego w Skopje do międzynarodowego portu lotniczego w Zagrzebiu im Franjo Tudjmana w Chorwacji, gdzie został oficjalnie przekazany ZTC i przetransportowany do zakładu ZTC w pobliskim mieście Velika Gorica.

W oparciu o doskonałą współpracę Avialsy i ZTC z chorwackim resortem obrony, polegającą na usługach dla potrzeb floty AT-802, hiszpańskie przedsiębiorstwo postanowiło pod koniec sierpnia br. zlecić ZTC wykonanie części bardzo kompleksowego porozumienia, które Avialsa otrzymało od DZS. W ramach umowy Hiszpanie zobowiązali się, że przeprowadzą przeglądy roczne 3 macedońskich samolotów AT-802A Fire Boss (Z3-BGT, Z3-BGU i Z3-BGV), a następnie sprawdzą kompetencje zawodowe 5 macedońskich pilotów, a także pilnie dostarczyć części zamienne, narzędzia, materiały eksploatacyjne i wyposażenie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania jednostki lotnictwa Macedonii wyspecjalizowanej w prowadzeniu operacji zwalczania pożarów.

Avialsa T-35 i Air Tractor Europe są wyspecjalizowane i autoryzowanymi sprzedawcami samolotów Air Tractor, zapewniającymi szeroki zakres usług doradczych, sprzedaży, obsługi technicznej i szkoleń związanych z samolotami tego typu i pływakami Wipaire w Europie, Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie, certyfikowany zgodnie z wymaganiami EASA. Dzięki temu Avialsa jest głównym partnerem rządów Chorwacji, Izraela, Czarnogóry, Macedonii i Cypru, które eksploatują AT-802, a także do wielu prywatnych użytkowników tego typu w Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech, Maroku, Chile, Senegalu i Australii. Avialsa jest największym operatorem AT-802 na świecie, posiadającym flotę 30 samolotów i 45 pilotów, których łączny nalot wyniósł ponad 100 tys. h w ciągu ostatnich 20 lat (Izrael kupuje nowe AT-802, 2015-01-05, Chorwacja kupiła nowego AT-802, 2014-12-05).

ZTC, będące historycznym następcą wojskowych zakładów VZ Zmaj, specjalizujących się w przeglądach i naprawach myśliwców MiG-21 i MiG-23 w czasie, gdy Chorwacja była częścią Jugosławii, w latach 1991-2010 działało w ramach chorwackiego Ministerstwa Obrony pod nazwą Zrakoplovno-Tehnicki Zavod (ZTZ).

W maju 2010 ZTZ został wyłączony ze struktur chorwackiego resortu obrony i przemianowany na ZTC, stając się spółką akcyjną, założoną przez Republikę Chorwacji. Obecnie centrum, położone tuż obok portu lotniczego w Zagrzebiu, zatrudnia 232 osoby, a jego powierzchnia wynosi 230 tys. m2.

Podstawowa działalność ZTC obejmuje przeglądy, obsługę techniczną i naprawy różnych typów statków powietrznych, eksploatowanych przez Hrvatsko Ratno Zrakoplowstwa i Protizracnej Obrany (HRZiPO, wojska lotnicze i obrony powietrznej Chorwacji), w tym myśliwce MiG-21bis-D/UMD, śmigłowce Mi-8/17/171Sz i Bell 206B-3, samoloty szkolne Zlin 242L i Pilatus PC-9, jak również pożarnicze Bombardier CL-415 i Air Tractor AT-802 (Chorwacja poszukuje następców MiG-21, 2015-04-10).

W nadchodzących miesiącach spodziewane jest stopniowe budowanie zdolności ZTC, dzięki którym centrum byłoby w stanie zapewnić wsparcie logistyczne i obsługę techniczną 16 śmigłowców Bell OH-58D Kiowa Warrior, przekazanych HRZiPO przez US Army, z których 5 zostało już dostarczonych do bazy lotniczej Zemunik (Prezentacja chorwackich OH-58, 2016-08-12).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.