Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

B-586 Kronsztadt w służbie

Przemysł stoczniowy, Marynarka wojenna, 06 lutego 2024

W stoczni Admirałtiejskije Wierfi w Sankt Petersburgu do służby w WMF Federacji Rosyjskiej przyjęto konwencjonalny okręt podwodny B-586 Kronsztadt, pierwszy seryjny okręt podwodny głęboko zmodernizowanego projektu 677 Łada. Dowódca rosyjskiej marynarki wojennej adm. Nikołaj Jewmienow wręczył dowódcy nowego okrętu banderę św. Andrzeja, a Kronsztadt oficjalnie wszedł do uzbrojenia 161. Dywizjonu Okrętów Podwodnych Flotylli Kolskiej. Należy ona do Floty Północnej i bazuje w Polarnym.

Pierwotnie rosyjskie plany zakładały budowę 20 OP proj. 677 Łada / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony FR

B-586 Kronsztadt jest konwencjonalnym wielozadaniowym okrętem podwodnym, zbudowanym w stoczni Admirałtiejskije Wierfi. Co ciekawe okręt musiał być opracowywany od samego początku na podstawie zmodyfikowanego projektu 677, gdyż w toku prób prototypowego okrętu B-585 Sankt Pietierburg ujawniło się tak wiele wad, że za nieopłacalne oceniono jego naprawy. Projekt 677 Łada opracowany przez Centralne Biuro Projektowe Techniki Morskiej Rubin w Petersburgu okazał się wadliwy, co pogrzebało szansę na szybkie dostarczenie WMF 20 jednostek proj. 677 i szeroko zakrojony eksport.

Stępkę prototypowego Sankt Pietierburga położono w 1997 roku, a zwodowano go 7 lat później. Zanim ujawniły się defekty, podjęto decyzję o budowie Kronsztadta w 2005 i Siewastopola w 2006 (obecnie B-587 Wielikije Łuki, który w grudniu 2023 zakończył fabryczne próby morskie). Z czasem prace przy nich zwolniły, aż w końcu w 2009 całkowicie je wstrzymano. W 2013 Ministerstwo Obrony FR uznało, że jednak wróci częściowo do niezrealizowanych planów i wznowiło budowę Kronsztadta. W czerwcu 2022 roku położono stępki pod kolejne jednostki tego projektu: Wołogdę i Jarosława. Do służby jeszcze w 2010 udało się też wdrożyć prototypowy Sankt Pieteirburg, który finalnie ma jednak zostać zezłomowany z racji problemów technicznych.

Kronsztadt to okręt o długości ok. 70 m i wyporności 2700 t mogący zanurzyć się na głębokość do 300 m. Z uwagi na duży poziom automatyzacji do jego obsługi potrzeba załogi liczącej 35 oficerów i marynarzy. Na powierzchni może poruszać się z maksymalną prędkością 21 w., a w zanurzeniu – 10 w. Wyposażony jest w napęd diesel-elektryczny. Rosjanie przekonują, że jest to jednostka o znacznie niższej sygnaturze akustycznej od poprzedników i może poruszać się po płytkich wodach Bałtyku. Zasięg szacuje się na ok. 7500 mil morskich. Uzbrojony może być w torpedy, miny i w pociski 3M-14E do atakowania celów lądowych (Ostatnie próby drugiej Łady, 2022-08-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.