W ostatni czwartek na lotnisku fabrycznym Alenia Aermacchi w Venegono odbył się oblot szkolnego M-346 w wersji dla włoskich wojsk lotniczych. To pierwszy seryjny Master, który wzniósł się w powietrze.
Pierwszy lot rozpoczął się o 16:00 i trwał przez 40 minut. W jego trakcie osiągnięto wysokość 4575 m i zbadano podstawowe charakterystyki lotne maszyny. Próba przebiegała bez zakłóceń.
Aeronautica Militare zamówiła 6 samolotów, które umożliwią stworzenie ośrodka szkoleniowego, wyposażonego z symulatory i zaplecze logistyczne. Tak skonfigurowany system będzie całością, oferowaną również potencjalnym klientom zagranicznym. Zapotrzebowanie włoskich wojsk lotniczych na Mastery w wersji szkolnej wynosi 15 samolotów, co zostało zagwarantowane opcją zakupu kolejnych 9 samolotów.
Samoloty te będą występowały pod oznaczeniem M-346A.
Oblatany w czwartek seryjny Master był już prezentowany - łącznie z 2. maszyną, która wzniesie się w powietrzne w najbliższym czasie - w ostatnich dniach ubiegłego roku (zobacz: Prezentacja M-346 dla Włoch). Kolejne 3 samoloty znajdują się obecnie w różnych stadiach montażu, podobni jak pierwsza maszyna dla Singapuru, pierwszego i jak na razie jedynego odbiorcę zagranicznego (zobacz: M-346 dla Singapuru).
Przy okazji oblotu M-346A, przedstawiciele Alenii Aermacchi poinformowali o przygotowaniach do wystąpienia w przetargu w USA, który ma wyłonić następców wiekowych T-38 (zobacz: Pół wieku Talona). Zamerykanizowana wersja Mastera ma występować w przetargu pod oznaczeniem T-100.