Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugi lot J-20

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 19 kwietnia 2011

Przedwczoraj chiński myśliwiec nowej generacji J-20 wykonał swój drugi lot. Wydarzenie uświetniło obchody 60-lecia przemysłu lotniczego ChRL.

Uroczystości związane z 60-leciem chińskiego przemysłu lotniczego odbywały się w niedzielę w Pekinie. Tymczasem drugi lot myśliwca nowej generacji J-20 miał miejsce tam, gdzie samolot oblatano - na lotnisku fabrycznym wytwórni w Chengdu. Według Global Times, prototyp J-20 wystartował ok. 16:25 czasu lokalnego, a wylądował o 17:50. W czasie lotu wykonał kilka manewrów nad lotniskiem, pozdrawiając zebranych tam widzów przechyleniami skrzydeł.

Testy J-20 na lotnisku w Chengdu rozpoczęły się pod koniec 2010 (Testy chińskiego myśliwca 5. generacji, 2010-12-27). Samolot został oblatany 11 stycznia 2011 (J-20 w powietrzu!, 2011-01-11). Oblotowi towarzyszyły uroczystości z udziałem najważniejszych prominentów chińskiego lotnictwa (Po oblocie J-20, 2011-01-17).

W czasie uroczystości rocznicowych, szef AVIC (Aviation Industry Corporation of China) Lin Zuomin powiedział, że wąskim gardłem chińskiego przemysłu lotniczego są napędy. Ich niska jakość nie pozwala na samodzielne budowanie nowoczesnych samolotów. Podobnie jest w wypadku J-20. Lin zapowiedział zakończenie kluczowych prac nad silnikiem do nowego myśliwca na 2015. AVIC chce na nie przeznaczyć 10 miliardów juanów (ok. 1,5 mld USD), czyli mniej więcej tyle, ile wyniósł zysk netto korporacji w 2010 (dla porównania - Pratt & Whitney uzyskał 4 mld USD na rozwój silnika F135 do napędu myśliwca F-35).

Lin Zuomin zapowiedział także szybki transfer technologii uzyskanych w programach wojskowych do zastosowań cywilnych. Wang Zhilin, szef CACC (Commercial Aircraft Corporation of China) poinformował, że chińskie samoloty komunikacji regionalnej C919 będą od 2010 napędzane rodzimymi silnikami (Silniki CFM dla chińskiego C919, 2009-12-21, Ogromne zamówienie na C919, 2010-11-16)). W tym czasie chińskie przedsiębiorstwa lotnicze będą na podobnym poziomie technologicznym jak konkurencyjne koncerny zachodnie - zapowiedział Wang.

Przy okazji udzielanych wywiadów, chińscy menedżerowie lotniczy zaprzeczyli istnieniu samolotu pokładowego skróconego/pionowego startu i lądowania J-18. W ubiegłym miesiącu w mediach pojawiły się informacje o oblataniu J-18 na jednym z lotnisk Mongolii Wewnętrznej. Media spekulowały, że samoloty tego typu mogłyby stanowić wyposażenie chińskiego lotniskowca zbudowanego na bazie rosyjskiego Wariaga. Jego próby morskie po remoncie i modernizacji mają rozpocząć się w lipcu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.