WMF FR przygotowuje próby doświadczalnego okrętu podwodnego B-90 Sarow z silnikiem niezależnym od powietrza atmosferycznego. Mają się one rozpocząć jeszcze w br.
O nowym rosyjskim projekcie pisze Izwiestia. Według informatora gazety, eksperymentalny silnik z wodorowymi ogniwami paliwowymi zamontowany na okręcie B-90 Sarow ma być podstawą do zaprojektowania podobnych jednostek napędowych do okrętów proj. 677 Łada i ich eksportowego wariantu – Amur-1500. Rosjanie usiłują w ten sposób skopiować koncepcję napędu niemieckich okrętów podwodnych U212 i U214. Prace konstrukcyjne rozpoczęły się w ubiegłym roku.
W lipcu 2012 nowy dowódca WMF, adm. Wiktor Czirkow zdecydował o warunkowym wznowieniu produkcji okrętów podwodnych proj. 677. Wcześniej program wstrzymał jego poprzednik, adm. Władimir Wysockij. Okrętom tego projektu zarzucano wówczas niedopracowanie napędu niezależnego od powietrza atmosferycznego oraz wiele innych wad, w tym przestarzały system kierowania walką czy niedopuszczalnie głośną pracę niektórych podzespołów.
Dotąd zbudowano tylko jeden okręt proj. 677 – Sankt-Petersburg, i to z konwencjonalnym napędem diesel-elektrycznym. Przechodzi on obecnie próby morskie. W różnym stopniu zaawansowania budowy znajdują się dwa kolejne okręty tego projektu – B-586 Kronsztadt i B-587 Sewastopol. Ich budowa została przerwana w styczniu 2009 z powodu braku docelowych zespołów napędowych (z tego powodu wstrzymano też w tym okresie budowę prototypu eksportowego okrętu podwodnego Amur-1650). Jak twierdzi informator Izwiestii, ma zostać wznowiona, jeśli próby nowego napędu na B-90 Sarow zakończą się pomyślnie.
B-90 to doświadczalny okręt podwodny, jedyny proj. 20120, zbudowany na bazie kadłuba eksperymentalnej jednostki Sargan. Został zwodowany w 2008. Przeznaczony jest do testowania nowych typów uzbrojenia i systemów wyposażenia.