Konsorcjum złożone z Boeinga i Sikorsky’ego poinformowało o zamiarze zaproponowania US Army nowego śmigłowca. Konstrukcja ma być oparta na eksperymentalnym X2.
Lotnictwo US Army poszukuje demonstratorów nowych śmigłowców wielozadaniowych i uderzeniowych (Joint Multi-Role Technology Demonstrator, JMR TD). W odpowiedzi na stawiane wymagania konsorcjum złożone z potentatów – Boeinga i Sikorsky’ego – zaproponowało konstrukcję opartą na eksperymentalnym śmigłowcu X2 (Ostatni lot X2, 2011-07-19). Wyniki jego badań w locie zostały już wykorzystane do opracowania innego wiropłata – S-97 Raider, który proponowany jest US Army, jako następca OH-58D Kiowa Warrior (Początek budowy prototypów S-97, 2012-10-20).
Nowy wiropłat byłby napędzany dwoma współosiowymi wirnikami nośnymi i śmigłem pchającym. Planowane jest też użycie układu sterowania lotem fly-by-wire. Jak twierdzą przedstawiciele Sikorsky’ego, rozwiązanie takie zaowocuje zwiększeniem prędkości przelotowej o 185 km/h, wydłużeniem promienia działania o 60% i polepszeniem osiągów w warunkach hot-and-high (wysokogórski klimat pustynny) o 50% w porównaniu z używanymi obecnie śmigłowcami UH-60M. Pierwszy etap budowy demonstratora nowego śmigłowca odbywałby się pod kierownictwem Sikorsky’ego, natomiast Boeing ma odegrać wiodącą rolę w drugim etapie, związanym z opracowaniem i integracją awioniki i wyposażenia pokładowego.
Propozycje dotyczące nowych wiropłatów US Army mogą być składane do 6 marca. Oprócz konsorcjum Boeing/Sikorsky do konkursu mają przystąpić także Bell Helicopter, proponujący konstrukcję na bazie pionowzlotu V-22 Osprey (Kolejne silniki dla V-22 Osprey, 2013-02-12), EADS North America oferujące statek powietrzny oparty na eksperymentalnym wirolocie X3 (X3 wraca z USA, 2012-07-24) oraz AVX Aircraft, którego wiropłat ma być napędzany współosiowymi wirnikami nośnymi i otunelowanymi śmigłami pchającymi. Dwie zwycięskie konstrukcje mają zostać wybrane przed końcem br. W 2017 planowane są obloty ich prototypów. Celem programu JMR TD jest opracowanie i wdrożenie całej rodziny wiropłatów wielozadaniowych i szturmowych (Future Vertical Lift, FVL), rozwijających dużą prędkość lotu, do 2030.