Reklama
Reklama

Bombardier sprzedaje zakłady w Maroku i Irlandii Płn.

Kanadyjski koncern lotniczy Bombardier ogłosił zamiar sprzedaży wytwórni w Maroku i Irlandii Północnej. W tych drugich zakładach, w Belfaście pracuje ponad 3,6 tys. osób. Bombardier twierdzi, że nie planuje w nich nowych zwolnień. Koncern szuka kupca, który nie zmieni profilu produkcji wytwórni, czemu powinien sprzyjać szybki wzrost sprzedaży dużych samolotów pasażerskich.

Już w listopadzie Bombardier ogłosił, że planuje ograniczenie kosztów działalności w Irlandii Północnej. Plan przewidywał wówczas zwolnienie 490 pracowników, co oznaczało zredukowanie ich liczby do 3600. To znaczy do połowy zatrudnienia sprzed 5 lat. Zmiany są m.in. efektem zapowiedzi wyjścia W. Brytanii z Unii Europejskiej.

W zakładach w Belfaście powstają struktury samolotów pasażerskich Airbus A220, do niedawna znanych jako Bombardier CSeries. Europejski koncern kupił prawa do tych samolotów (50,01%) w październiku 2017, zwiększając udział w przedsięwzięciu (do 69%) w lipcu 2018 / Zdjęcie: Bombardier

Tradycje zakładów lotniczych funkcjonujących obecnie w Belfaście sięgają 1908, ale ich historia rozpoczęła się w Londynie. Dopiero w 1936 część działalności Short Brothers została przeniesiona do Irlandii Północnej, a całość po wojnie – w 1948. Bombardier przejął kontrolę nad wytwórnią w 1989. Teraz zakłady w Belfaście specjalizują się w budowie podzespołów, gondol silnikowych i skrzydeł do samolotów A220 (CSeries oficjalnie w portfolio Airbusa , 2018-07-10). W lipcu 2018 część udziałów w nich objął Airbus (Budowa linii montażu A220 w USA , 2019-01-17).

Koncern z Montrealu twierdzi, że planuje połączyć różne marki korporacyjne odrzutowców, w tym Global, Challenger, Learjet i CRJ, w jedno rentowne przedsiębiorstwo – Bombardier Aviation. Częścią tych planów ma być sprzedaż niektórych zakładów, które nie są potrzebne do realizowania długoterminowych planów. Konsolidacja produkcji koncernu będzie realizowana przede wszystkim w Kanadzie, Meksyku i USA (w Teksasie).

W Maroku zakłady Bombardiera mieszczą się w Casablance. To Bombardier Aerospace North Africa. Przedsiębiorstwo zatrudnia ok. 400 pracowników.

Bombardier stara się odwrócić niekorzystne tendencje, które powodują problemy przedsiębiorstwa od lat. Koncern jest obciążony wysokim długiem, przekracza koszty, notuje opóźnienia w programach i spadki sprzedaży, co doprowadziło do groźby bankructwa. Wyniki kwartalne Bombardiera pokazują, że przedsiębiorstwo zarobiło 940 mln USD ze sprzedaży 24 odrzutowców biznesowych i 241 mln USD ze sprzedaży 4 komercyjnych samolotów odrzutowych. To 7 mniej odrzutowców biznesowych i 4 mniej odrzutowców komercyjnych niż w poprzednim kwartale. W tym samym, pierwszym kwartale, dywizja kolejowa Bombardiera osiągnęła przychody równe 2,1 mld USD, co oznacza, że to ona staje się najważniejsza częścią biznesu koncernu.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.