Reklama
Reklama

Chiński tunel aerodynamiczny Ma30

CCTV 13 poinformowała o oddaniu do użytku tunelu aerodynamicznego, w którym można badać obiekty poruszające się z prędkością do Ma30. Tunel JF-22 należy do Instytutu Mechaniki Chińskiej Akademii Nauk (CAS) w Pekinie. Jego długość wynosi 167 m, a średnica obszaru roboczego to 4 m.

Model chińskiego zespołu z pojazdem hiperdźwiękowym wykorzystywany do testów w tunelu JF-22 / Zdjęcie: CCTV 13

Prace nad JF-22 rozpoczęły się w 2018. W ubiegłym miesiącu zakończyły się testy kompletnego obiektu. Tunel jest więc gotowy do użytku. Mogą z niego korzystać także naukowcy z innych ośrodków.

Model pojazdu hiperdźwiękowego podczas oddzielania się od nosiciela w czasie testu w hiperdźwiękowym tunelu aerodynamicznym / Zdjęcie: CCTV 13

Przy okazji prezentacji tunelu ujawniono projekt pojazdu hiperdźwiękowego startującego z wykorzystaniem samolotu-nosiciela. Oba obiekty są zaprojektowane ze skrzydłami w układzie delta o dużym skosie. Zapewne oba są wielokrotnego użytku i mogą lądować na konwencjonalnych pasach startowych. Nosiciel jest napędzany silnikiem strumieniowym, a w pojeździe użytkowym po rozpędzeniu do wysokiej prędkości hiperdźwiękowej włączane są silniki rakietowe.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.