Reklama
Reklama

Specjaliści z polskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej wzięli udział w spotkaniu w ramach panelu technologicznego (CAPTECH).

Demonstrator technologii modułowego lekkiego trału niekontaktowego, przeznaczonego do neutralizacji wielokanałowych, niekontaktowych min morskich / Zdjęcie: CTM

W dniach 14-15 stycznia w siedzibie Europejskiej Agencji Obrony (EDA) w Brukseli odbyło się 29. spotkanie robocze, organizowane przez Dyrektoriat ds. Badań i Technologii, w ramach panelu technologicznego (CAPTECH) poświęconego rozwojowi technologii morskich. Po raz kolejny w spotkaniu udział wzięli specjaliści z polskiego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej (CTM), którzy wraz z pozostałymi przedstawicielami europejskich sił zbrojnych, podmiotów naukowo-badawczych i przemysłu tworzą grupę inicjującą i kierującą pracami badawczo-rozwojowymi we wspomnianej dziedzinie.

Dyrektoriat ds. Badań i Technologii jest wyodrębnionym organem w strukturze EDA, powołanym do nawiązywania współpracy państw członkowskich, w zakresie realizacji wspólnych projektów i programów naukowo-badawczych, których celem jest rozwój technologii obronnych. Podstawowym narzędziem w nawiązywaniu wyżej wspomnianej współpracy jest 12 paneli technologicznych, z których jeden poświęcony jest rozwojowi technologii morskich. Obejmuje on tematykę dotyczącą okrętów zarówno nawodnych, jak i podwodnych, systemów uzbrojenia morskiego, systemów przeciwdziałania zagrożeniom, symulatorów oraz systemów szkoleniowych dla załóg okrętowych itd.

W  trakcie dwudniowego spotkania omówiono m. in. stan badań aktualnie realizowanych, jak również i przyszłych programów oraz projektów związanych z rozwojem technologii morskich. Wśród nich znalazły się projekty dotyczące bezzałogowych platform morskich, z których w jeden zaangażowane jest aktualnie CTM, natomiast w drugi będzie zaangażowane w najbliższej przyszłości.

Pierwszy z projektów – Buried Mines (BURMIN, Próby BURMIN, 2015-10-29) – ukierunkowany jest na eliminację luk technologicznych w systemach detekcji i neutralizacji dennych i zagrzebanych min morskich, a także ustalenie wspólnych standardów dla przyszłych systemów bezzałogowych, realizujących te zadania. Odbywa się to w ramach programu European Unmanned Maritime Systems (UMS), gdzie CTM w składzie międzynarodowego konsorcjum odpowiada między innymi za testowany w końcu 2015 podwodny, stabilizowany dynamicznie, sensoryczny system wykrywania.

Drugie przedsięwzięcie związane jest z kontynuacją zakończonego z powodzeniem projektu Modular Lightweight Minesweeping (MLM), realizowanego również w ramach programu UMS. W jego wyniku CTM opracował demonstrator technologii modułowego lekkiego trału niekontaktowego, przeznaczonego do neutralizacji wielokanałowych, niekontaktowych min morskich. Przyszły projekt będzie miał na celu dalszy rozwój trału, w ramach którego ma powstać jego nowa wersja, o zmiennej głębokości holowania, pracująca od kilkunastu do kilkudziesięciu metrów pod powierzchnią wody, która daje zdecydowanie szersze możliwości operacyjnego użycia systemu zwalczania min.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.