Wiadomości
Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS) Grupa Aerofłot uzyskała w 2024 przychody w wysokości 856,8 mld rubli. To o 40% więcej niż rok wcześniej. Głównym czynnikiem przyczyniającym się do poprawy wyniku były przychody z regularnych usług pasażerskich, które wzrosły o 41,5%, do 797,8 mld rubli, podczas gdy przychody z cargo zwiększyły się o 37,4%.
Zysk netto Grupy Aerofłot wyniósł 55,0 mld rubli, podczas gdy w 2023 odnotowała ona stratę równą 14,0 mld rubli. Ubiegłoroczny zysk był pierwszym, odnotowanym od 2019, czyli od wprowadzenia w większości państw świata restrykcji pandemicznych. W efekcie całkowite zadłużenie i zobowiązania bankowe Grupy zmniejszyły się o 49,3%, do 44,7 mld rubli.

Grupa Aerofłot obejmuje linie Aerofłot, Pobieda i Rossija. Udało im się dostosować model biznesowy najpierw do ograniczeń pandemicznych, a następnie do sankcji związanych z wojną na Ukrainie. Linie rozszerzyły ofertę krajową (Ponad 200 lotów z St. Petersburga do Kaliningradu, 2024-04-20) i wykorzystują wszystkie dostępne kierunki międzynarodowe (Przewozy lotnicze w Rosji w 2024, 2024-04-01).
W 2024 linie lotnicze Grupy Aerofłot przewiozły 55,3 mln pasażerów. Stanowi to wzrost o 16,8% rok do roku. Wynik przewyższył ruch z 2019. Liczba pasażerów wzrosła przede wszystkim dzięki wyższemu współczynnikowi wykorzystania miejsc. W ciągu ostatnich 2 lat ruch wzrósł o prawie 15 mln pasażerów, co pozwoliło zrównoważyć rosnące koszty.
Koszty paliwa w 2024 wzrosły o 38,6%, opłat lotniskowych o 32,2%, a robocizny o 28,9%. Najwięcej wzrosły jednak koszty serwisowania samolotów – aż 2,4 razy w porównaniu z rokiem poprzednim. To głównie efekt niskiej bazy – w 2023 dopiero powstawały nowe łańcuchy logistyczne po wprowadzeniu przez USA i państwa od nich zależne sankcji związanych z rozpoczęciem wojny na Ukrainie. Znacznie wzrosły też ceny części i komponentów.