Reklama
Reklama

Dostawa saudyjskich AH-6SA

Do Arabii Saudyjskiej dotarły pierwsze śmigłowce uzbrojone / rozpoznawcze Boeing AH-6SA.

Pierwsze AH-6S zostały już przekazane Gwardii Narodowej Arabii Saudyjskiej / Zdjęcie: US Army

Gwardia Narodowa Arabii Saudyjskiej (SANG) odebrała pierwszą partię 9 śmigłowców uzbrojonych / rozpoznawczych Boeing AH-6SA. Dotarły one do kraju w niedzielę. Kolejne 3 wiropłaty pozostały w USA, gdzie będą służyć do szkolenia saudyjskich pilotów i mechaników. Rząd w Rijadzie zamówił 24 AH-6SA w styczniu 2012, w ramach FMS.

Nowe śmigłowce wejdą do wyposażenia 1. Brygady Lotnictwa, stacjonującej w bazie Khashm Al An w pobliżu Rijadu i 2. BL z bazy Hofuf. Dowództwo SANG utworzyło także 3. BL, której zadaniem jest wsparcie w/w jednostek, w Dżuddzie i 4. BL (szkolną) w Dirab na przedmieściach Rijadu. Wyposażenie tej ostatniej stanowić będzie najprawdopodobniej 12 śmigłowców MD Helicopters MD 530F.

AH-6SA został opracowany z użyciem niektórych elementów wyposażenia zapożyczonych od AH-64E Apache Guardian i A/MH-6M Little Bird (Oblot seryjnego AH-6i, 2014-05-02). Najważniejszą zmianą jest zabudowanie sześciołopatowego wirnika nośnego i czterołopatowego śmigła sterującego w układzie X. Zapewnia to polepszenie osiągów w warunkach hot-and-high (w wysokogórskim klimacie pustynnym).

Saudyjskie śmigłowce wyposażone są w głowicę optoelektroniczną L-3 Wescam MX-15Di. W jej wnętrzu zabudowane są kamery wysokiej rozdzielczości: kolorowa telewizyjna i termowizyjna, dalmierz laserowy, laserowy wskaźnik celów i podświetlacz celu. Zabudowana w kabinie załogi awionika glass cockpit umożliwia wykonywanie lotów według zasady HOCAS. Wyposażenie kabiny załogi jest przystosowane do wykonywania lotów w okularowych wzmacniaczach obrazu (NVG) i podczas warunków meteorologicznych do lotów według wskazań przyrządów (IMC).

Zespół napędowy stanowi pojedynczy silnik Rolls Royce 250-C47E/1 z dwukanałowym elektronicznym układem sterowania (FADEC), o zmniejszonym zużyciu paliwa, który umożliwia AH-6SA rozwinięcie prędkości przelotowej 233 km/h. Na wlotach powietrza do silnika zabudowano filtry. Maksymalna prędkość wznoszenia to 11 m/s. Pułap praktyczny wynosi 6096 m.

Maksymalna masa do startu AH-6i wynosi 2132 kg. Ładunek użyteczny to 1089 kg. Na podwójnych pylonach można przenieść uzbrojenie o masie maksymalnej 250 kg (7,62-mm km M-134D, 12,7-mm km GAU-19B, 7-lufowe wyrzutnie pocisków rakietowych M260, lub 2 wyrzutnie ppk AGM-114 Hellfire). Na pylonach można też zabudować platformy do transportu desantu (tzw. deski).

Podstawowym zadaniem przewidzianym dla AH-6SA jest bezpośrednie wsparcie lotnicze jednostek wojsk lądowych. Oprócz tego mogą one też zwalczać cele lekko opancerzone i opancerzone, wykonywać precyzyjne uderzenia, realizować misje zwiadu i rozpoznania, eskortowe i zabezpieczenia, desantu jednostek specjalnych oraz ratownictwa bojowego (po zabudowaniu wciągarki).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.