Wiadomości
Na targach DSEI 2025 w Londynie Saab po raz pierwszy zaprezentował publicznie pocisk Nimbrix zaprojektowany do efektywnego kosztowo zwalczania bezzałogowców. Ma on stanowić szczebel pośredni naziemnej OPL bardzo krótkiego zasięgu, między systemami artyleryjskimi a ppzr. Opracowanie Nimbrixa zajęło Szwedom około roku.
Celem jego opracowania było wypełnienie luki w systemie zwalczania bsl. Saab opracował taki system w oparciu o lekki radar Giraffe G1X, system dowodzenia i kierowania SHORAD C2, zsmu Trackfire Ares i ppzr RBS 70 NG. W toku analiz zidentyfikowano jednak lukę między systemem artyleryjskim i rakietowym, co ograniczało możliwości reagowania i zwalczania zagrożeń. W efekcie zaprojektowano pocisk Nimbrix.
Prace nad nim prowadzone były wielotorowo. Po wykonaniu projektu przystąpiono do budowy pocisku. Już na tym etapie prowadzono pierwsze próby efektora, wprowadzając modyfikacje już od wczesnego etapu. Pozwoliło to znacząco przyspieszyć tempo prac. Saab deklaruje, że zdolności anty-bsl oferowane przez Nimbrix mogą zostać zbudowane u odbiorcy już po 12 miesiącach od podpisania umowy.
Pocisk jest zauważalnie mniejszy od efektora RBS 70 NG. Jak podaje Saab, ma być również znacząco od niego tańszy. Zasięg Nimbrix przeciwko celom manewrującym mieści się w przedziale od 2 do 5 km. Pocisk naprowadzany jest przez głowicę pracującą w podczerwieni, zapewniającą strzelanie w trybie wystrzel i zapomnij. Wyposażony jest też w głowicę bojową.
Nimbrix może być montowany na różnego rodzaju wyrzutniach, na przykład kontenerowych. Istnieje też możliwość integracji z wyrzutnią systemu MSHORAD, jako uzupełnienie pocisków RBS 70, które są jego głównym orężem. Szwedzkie przedsiębiorstwo deklaruje, że Nimbrix będzie mógł występować zarówno w odmianie mobilnej, montowanej na pojazdach, jak też w postaci wyrzutni stacjonarnych na trójnogu.
Gotowość do produkcji Nimbixa ma być osiągnięta w pierwszej połowie 2026. Już teraz Szwedzi zapowiadają dalszy rozwój efektora. W planach są inne typy głowic bojowych i naprowadzających. W tym drugim przypadku mowa o zaimplementowaniu głowicy radarowej.