Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
01 września 2014

Na MSPO Krauss-Maffei Wegmann po raz pierwszy zaprezentowało pojazd SOV (Special Operations Vehicle), przeznaczony do wykorzystania w misjach zwiadowczych oraz zadaniach specjalnych. Jest on oferowany w polskim programie Wielozadaniowych Pojazdów Wojsk Specjalnych o kryptonimie Pegaz.

Na kieleckich targach miała miejsce światowa premiera nowego pojazdu Krauss-Maffei Wegmann Special Operations Vehicle (SOV) opracowanego specjalnie dla jednostek specjalnych. Projektowanie wozu dla komandosów rozpoczęło się w 2009

Załoga SOV w zależności od misji liczy od 3 do 6 osób. Pojazd charakteryzuje się niewielkimi wymiarami – mierzy jedynie 4990 mm, szerokość wozu to 1935 mm. Oznacza to, że mieści się on w ładowni śmigłowców CH-47 Chinook i CH-53 Sea Stallion. Masa własna pojazdu to 5 t, przy czym producent podaje w swoich informacjach enigmatyczną masę bojową, która ma wynosić 7,5 t.

Obok wersji podstawowej KMW (KMW i Nexter łączą się, 2014-07-02) proponuje też trzy odmiany alternatywne SOV: opancerzona półciężarówka z dwoma rzędami siedzeń i otwartym dachem; taki sam wariant z zamkniętym dachem; oraz lekki wóz logistyczny z opancerzoną kabiną z jednym rzędem foteli i skrzynią ładunkową.

Pojazd, zaprojektowany przy udziale m.in. niemieckich sił specjalnych, bazuje na konstrukcji  Bremacha i napędzany jest 3-litrowym, turbodoładowanym silnikiem diesla Iveco, osiągającym moc 170 kW oraz 400 nm momentu obrotowego. Wartość mocy nie wydaje się zbyt duża, jednak dla takiego pojazdu ważniejszy jest wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie obrotów. Przekazanie napędu realizowane jest przez automatyczną skrzynię biegów i skrzynkę redukcyjną. Klasyczne sztywne mosty zapewniają odpowiednią wytrzymałość zespołu napędowego. Zawieszenie SOV to resory piórowe oraz amortyzatory.  

Centralnie umiejscowiona obrotnica SOV zapewnia pełne pole ostrzału. Platforma strzelca umieszczona jest pomiędzy tylnymi siedzeniami. Płyta ślizgowa zabezpiecza elementy przedniego zawieszenia, reszta podwozia zabezpieczona jest płytą podłogową. Spełnia ona funkcje osłony przeciwminowej i zabezpiecza elementy przeniesienia napędu / Zdjęcia: Rafał Janicki

Wysokość SOV to 2632 mm, a przy konfiguracji do transportu drogą powietrzną we wnętrzu śmigłowca, może zostać zmniejszona do 1870 mm. Jest to osiągane przez złożenie pałąka klatki antykapotażowej, będącego równocześnie punktem mocowania obrotnicy. Kąt natarcia to 42° a kąt zejścia 37°, promień skrętu wynosi 13 m. Opony typu run-flat, w rozmiarze 255/100 R16 przystosowane są do różnego rodzaju terenu. Na pojeździe zainstalowana jest wyciągarka o uciągu 5 ton. W seryjnym wyposażeniu jest też blokada centralnego dyferencjału oraz mostów.

Na SOV zainstalować można trzy sztuki uzbrojenia. Obrotnica przystosowana jest do montażu 12,7-mm karabinu maszynowego lub 40-mm granatnika maszynowego. Dowódca pojazdu oraz tylny strzelec mogą mieć do dyspozycji karabinki lub karabiny maszynowe kalibru 5,56 mm lub 7,62 mm. Pojazd wyposażony jest też w 40-mm wielozadaniową wyrzutnię granatów Wegmann 76.

Zasięg działania SOV wynosi 900 km, a wspomniana już składana klatka pozwala na przystosowanie pojazdu do transportu powietrznego w czasie poniżej dwóch minut. W trakcie przewożenia wozu w ładowni śmigłowca uzbrojenie strzeleckie pozostaje zamontowane na punktach montażowych, co pozwala na zachowanie pełnej gotowości do walki w momencie wyładunku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.