Reklama
Reklama

Finalny certyfikat Cavoura

Zakończyły się testy certyfikacyjne włoskiego lotniskowca Cavour, pozwalające na wykonywanie zadań lotniczych przez samoloty państw NATO.

Cavour przy wyporności standardowej 27 i pełnej 30 tys. t. oraz długości 244 m zalicza się do lotniskowców lekkich. Z jego pokładu może operować standardowo 8 myśliwców Harrier oraz 12 średnich śmigłowców (nie licząc lżejszych maszyn) / Zdjęcie: MO Włoch

Cavour został zwodowany w czerwcu 2004. Po 5 latach osiągnął gotowość operacyjną. W 2010 wziął udział w pierwszej misji - działał w akcji humanitarnej po silnym trzęsieniu ziemi na Haiti (jego hangar lotniczy można wykorzystać jako przestrzeń ładunkową).

Mimo tego proces jego pełnej certyfikacji zakończył się dopiero kilka dni temu. Poinformowało o tym wczoraj włoskie ministerstwo obrony. Uzyskane dokumenty potwierdzają, że pokład lotniczy okrętu jest zdolny przyjąć statki powietrzne nie tylko z Włoch, ale również sojuszników z NATO.

Dowiodły tego trwające dwa tygodnie intensywne próby morskie, z udziałem samolotów AV8+ Harrier oraz grupy amerykańskich specjalistów. Docelowo Cavour ma zostać wyposażony w nowe F-35B. Program ich rozwoju jest jednak poważnie zagrożony (zobacz np.: Kolejne problemy z F-35B).

Cavour przy wyporności standardowej 27 i pełnej 30 tys. t. oraz długości 244 m zalicza się do lotniskowców lekkich. Z jego pokładu może operować standardowo 8 myśliwców Harrier oraz 12 średnich śmigłowców (nie licząc lżejszych maszyn) / Zdjęcie: MO Włoch

Cavour został zwodowany w czerwcu 2004. Po 5 latach osiągnął gotowość operacyjną. W 2010 wziął udział w pierwszej misji - działał w akcji humanitarnej po silnym trzęsieniu ziemi na Haiti (jego hangar lotniczy można wykorzystać jako przestrzeń ładunkową).

Mimo tego proces jego pełnej certyfikacji zakończył się dopiero kilka dni temu. Poinformowało o tym wczoraj włoskie ministerstwo obrony. Uzyskane dokumenty potwierdzają, że pokład lotniczy okrętu jest zdolny przyjąć statki powietrzne nie tylko z Włoch, ale również sojuszników z NATO.

Dowiodły tego trwające dwa tygodnie intensywne próby morskie, z udziałem samolotów AV8+ Harrier oraz grupy amerykańskich specjalistów. Docelowo Cavour ma zostać wyposażony w nowe F-35B. Program ich rozwoju jest jednak poważnie zagrożony (zobacz np.: Kolejne problemy z F-35B).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.