Reklama
Reklama

Grob stworzy prototypy Learjeta 85

Bombardier Aerospace zlecił rozwój kompozytowej struktury nowego odrzutowca dyspozycyjnego Learjet 85 niemieckiemu Grob Aerospace.

Władze bombardiera oczekują, że nowy model Learjeta osiągnie prędkość Ma0,82 i zasięg 5556 km, co pozwoli na dokonywanie lotów międzykontynentalnych. Samolot dla ośmiu pasażerów ma mieć jedną z największych i najbardziej komfortowych kabin w swojej klasie / Rysunek: Bombardier

30 października 2007 Bombardier ujawnił plany budowy nowego modelu średniego samolotu dyspozycyjnego. Ma to być pierwszy samolot spółki zbudowany całkowicie z kompozytów. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zapowiedzieli udział w przedsięwzięciu innych podmiotów.

22 stycznia Bombardier ujawnił nazwę nowego samolotu: Learjet 85. Jednocześnie, po kilku miesiącach negocjacji, przedstawiciele Learjeta (wykupionego w 1990 przez Bombardiera) podpisali umowę o współpracy przy tym projekcie z Grob Aerospace, pionierem wprowadzania konstrukcji kompozytowych do lotnictwa sportowego i dyspozycyjnego.

Grob ma 37-letnie doświadczenie w tym zakresie. Zbudował ponad 3,5 tys. kompozytowych szybowców, motoszybowców, lekkich samolotów sportowych. Ostatnią i największą konstrukcją jest odrzutowiec dyspozycyjny dla 6 pasażerów, nazwany nietypowo spn. Proces jego certyfikacji ma zakończyć się w kwietniu 2008. Pierwotnie zakładano termin wcześniejszy, jednak Grob zanotował spore opóźnienie po utracie w wypadku drugiego egzemplarza prototypowego, w listopadzie 2006.

Umowa zakłada, że niemiecka spółka (z centralą w Zurychu) zaprojektuje całą strukturę kadłuba, powierzchni nośnych i sterowych, a także wykona pierwsze trzy prototypy samolotu w swoich zakładach w Tussenhausen-Mattsies. Tam też przeniosła się grupa konstruktorów Learjeta, którzy wezmą udział - razem z Niemcami - w pracach projektowych i integracji systemów pokładowych.

Władze bombardiera oczekują, że nowy model Learjeta osiągnie prędkość Ma0,82 i zasięg 5556 km, co pozwoli na dokonywanie lotów międzykontynentalnych. Samolot dla ośmiu pasażerów ma mieć jedną z największych i najbardziej komfortowych kabin w swojej klasie / Rysunek: Bombardier

30 października 2007 Bombardier ujawnił plany budowy nowego modelu średniego samolotu dyspozycyjnego. Ma to być pierwszy samolot spółki zbudowany całkowicie z kompozytów. Przedstawiciele przedsiębiorstwa zapowiedzieli udział w przedsięwzięciu innych podmiotów.

22 stycznia Bombardier ujawnił nazwę nowego samolotu: Learjet 85. Jednocześnie, po kilku miesiącach negocjacji, przedstawiciele Learjeta (wykupionego w 1990 przez Bombardiera) podpisali umowę o współpracy przy tym projekcie z Grob Aerospace, pionierem wprowadzania konstrukcji kompozytowych do lotnictwa sportowego i dyspozycyjnego.

Grob ma 37-letnie doświadczenie w tym zakresie. Zbudował ponad 3,5 tys. kompozytowych szybowców, motoszybowców, lekkich samolotów sportowych. Ostatnią i największą konstrukcją jest odrzutowiec dyspozycyjny dla 6 pasażerów, nazwany nietypowo spn. Proces jego certyfikacji ma zakończyć się w kwietniu 2008. Pierwotnie zakładano termin wcześniejszy, jednak Grob zanotował spore opóźnienie po utracie w wypadku drugiego egzemplarza prototypowego, w listopadzie 2006.

Umowa zakłada, że niemiecka spółka (z centralą w Zurychu) zaprojektuje całą strukturę kadłuba, powierzchni nośnych i sterowych, a także wykona pierwsze trzy prototypy samolotu w swoich zakładach w Tussenhausen-Mattsies. Tam też przeniosła się grupa konstruktorów Learjeta, którzy wezmą udział - razem z Niemcami - w pracach projektowych i integracji systemów pokładowych.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.