Reklama
Reklama

Indyjski kontrakt na Rafale zagrożony?

Według nieoficjalnych informacji, dwóch członków komisji przetargowej wyraziło wątpliwości, co do niskich kosztów eksploatacji wybranych przez nich francuskich myśliwców Rafale.

Koszty użytkowania były jednym z głównych czynników, rozpatrywanych przez wojska lotnicze Indii w przetargu na 126 nowych samolotów wielozadaniowych. Francuskie dane, dotyczące Rafale, są teraz podważane / Zdjęcie: Dassault Aviation

W niecałe dwa miesiące po wyborze francuskiego myśliwca Rafale (Indie wybrały Rafale, 2012-01-31), dwóch członków indyjskiego komitetu negocjacyjnego podważyło podane przez Dassault Aviation informacje o niskich kosztach eksploatacyjne oferowanych przez nich samolotów. Ujawniła to Deccan Herald, powołująca się na źródło z ministerstwa obrony Indii.

Według autora artykułu, wiarygodność danych przedstawionych przez przedstawicieli Dassault kwestionują pośrednio dane Saaba o kosztach godziny lotu Gripena. Wynoszą one ponad 3 tys. USD za godzinę. Tymczasem koszty dwusilnikowego Rafale powinny być relatywnie wyższe. Źródło nie podało co prawda wartości eksploatacyjnych, wskazanych przez Francuzów, jednak faktem jest, że są one podważane przez część członków indyjskiej komisji. Brak jednomyślności może, zdaniem gazety, opóźnić finalne negocjacje albo nawet doprowadzić do unieważnienia kontraktu. Z niskich kosztów eksploatacyjnych Rafale niezadowoleni są także inni oferenci, w tym np. samolotów i silników rosyjskich, którzy w kolejnych przetargach będą porównywani z Dassault Aviation.

Oficjalnie jednak przedstawiciele strony francuskiej, jak i indyjskiej zaprzeczają o problemach z podpisaniem kontraktu. Dassault Aviation liczy na podpisanie umowy offsetowej na przełomie kwietnia i maja oraz na podpisanie ostatecznej umowy jeszcze przed końcem roku.

Koszty użytkowania były jednym z głównych czynników, rozpatrywanych przez wojska lotnicze Indii w przetargu na 126 nowych samolotów wielozadaniowych. Francuskie dane, dotyczące Rafale, są teraz podważane / Zdjęcie: Dassault Aviation

W niecałe dwa miesiące po wyborze francuskiego myśliwca Rafale (Indie wybrały Rafale, 2012-01-31), dwóch członków indyjskiego komitetu negocjacyjnego podważyło podane przez Dassault Aviation informacje o niskich kosztach eksploatacyjne oferowanych przez nich samolotów. Ujawniła to Deccan Herald, powołująca się na źródło z ministerstwa obrony Indii.

Według autora artykułu, wiarygodność danych przedstawionych przez przedstawicieli Dassault kwestionują pośrednio dane Saaba o kosztach godziny lotu Gripena. Wynoszą one ponad 3 tys. USD za godzinę. Tymczasem koszty dwusilnikowego Rafale powinny być relatywnie wyższe. Źródło nie podało co prawda wartości eksploatacyjnych, wskazanych przez Francuzów, jednak faktem jest, że są one podważane przez część członków indyjskiej komisji. Brak jednomyślności może, zdaniem gazety, opóźnić finalne negocjacje albo nawet doprowadzić do unieważnienia kontraktu. Z niskich kosztów eksploatacyjnych Rafale niezadowoleni są także inni oferenci, w tym np. samolotów i silników rosyjskich, którzy w kolejnych przetargach będą porównywani z Dassault Aviation.

Oficjalnie jednak przedstawiciele strony francuskiej, jak i indyjskiej zaprzeczają o problemach z podpisaniem kontraktu. Dassault Aviation liczy na podpisanie umowy offsetowej na przełomie kwietnia i maja oraz na podpisanie ostatecznej umowy jeszcze przed końcem roku.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.