Reklama
Reklama

W ubiegłym roku w kijowskim przedsiębiorstwie państwowym (GP) Antonow ukończono budowę tylko dwóch samolotów: An-148 i An-158. W br. ukraińskiej wytwórni nie powstanie żaden nowy samolot. Powodem jest brak komponentów z Rosji, które przestały być dostarczane z powodu embarga po przewrocie wywołanym manifestacjami na kijowskim Majdanie. O takiej sytuacji było wiadomo nieoficjalnie, ale teraz potwierdził ją zastępca szefa oddziału projektów perspektywicznych GP Antonow, Andriej Chaustow.

An-225 Mrija to największy samolot świata. Jego masa startowa wynosi aż 640 ton. Jego drugi egzemplarz jest daleki od ukończenia / Zdjęcie: hyser.com

- W naszych halach montażowych stoi dużo niedokończonych samolotów – powiedział Chaustow w ukraińskiej stacji radiowej Wiesti. W 2015 mieliśmy jeszcze zapas rosyjskich części. Teraz musimy szukać ich zamienników z Zachodu lub z innych przedsiębiorstw ukraińskich.

Pod koniec sierpnia GP Antonow zawarło z chińską spółką AICC porozumienie o wznowieniu produkcji dużych samolotów transportowych A-225 Mrija (Odrodzenie An-225?, 2016-09-01) i wspólnym wytwarzaniu mniejszych An-178 (Chińczycy sfinansują rozwój An-178?, 2016-09-03). Analitycy wątpią jednak w sukces tego przedsięwzięcia. AICC to bowiem mała spółka handlowa, bez doświadczenia produkcyjnego.

Chaustow potwierdził, że porozumienie nie jest kontraktem zobowiązującym do wykonania konkretnych prac. Te dopiero są negocjowane. W ramach kontraktu dotyczącego An-225 ma ewentualnie zostać zmodernizowany i ukończony drugi egzemplarz samolotu tego typu. Później, jeśli pierwszy etap współpracy się powiedzie, może zostać uruchomiona produkcja Mrii w ChRL.

Chaustow ujawnił, że rozmowy z różnymi chińskimi partnerami o dokończeniu wytwarzania drugiego An-225 były prowadzone od kilku lat. – Wybraliśmy przedsiębiorstwo, które daje największe szanse powodzenia projektu – powiedział. Rozmowy z AICC trwały 3 lata. Prace nad dokończeniem drugiego egzemplarza mogą potrwać kilka lat.

Pierwszy An-225 był budowany przez 8 dużych przedsiębiorstw (i bardzo wielu poddostawców). 4 z nich znajdują się obecnie w Rosji, 3 na Ukrainie (w tym wytwórnia im. Antonowa), a jedno w Uzbekistanie. Teraz Ukraińcy muszą poradzić sobie sami z finansową pomocą Chińczyków. Być może AICC wskaże też dostawców brakujących komponentów struktury płatowca i wyposażenia.

Operatorem jedynego ukończonego An-225 jest kompania Awialinii Antonow. Jego loty odbywają się dość rzadko, bo przewóz nim zbyt małych ładunków jest nieopłacalny. Ostatni, nagłośniony lot An-225 odbył się z Czech do Australii (Mrija po raz pierwszy w Australii, 2016-05-15). Częściej latają mniejsze An-124 Rusłan.

Ukraińcy usiłowali zablokować loty An-124 realizowane przez przedsiębiorstwa rosyjskie. Próba się nie udała. GP Antonow poinformował jedynie, że nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo lotów tych samolotów.

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.